Vi har tittat på möjligheten att sponsra inlägg på Instagram och vilket pris ett antal olika sponsrade inlägg har i dagsläget.
Sponsrat inlägg med Stories
Instagram Stories
Att sponsra ett inlägg på Instagram med Stories är relativt enkelt. De flesta måtten för video och foton stödjs i formaten MP4, MOV (för video) och JPG, PNG (för foto). Den högsta filstorleken är dock 4 GB för en video och 30 MB för ett foto, samt längden på videon får inte överskrida 120 sekunder. Bilder i sponsrade Stories visas som standard i 5 sekunder.
Den rekommenderade storleken/upplösningen är 1080 x 1920 och det absolut minsta måttet som tillåts är 600 x 1067.
Facebook gör små tappra försök att vara mer transparenta. En halvdold funktion för oss mottagare av annonsering är att kunna se vad företag och föreningar annonserar med. Vilka budskap och ungefärlig annonsbudget och räckvidd ligger öppet med intention att öka på transparensen efter all återkommande kritik plattformen får av att tillåta rasism, hat och fake news.
Google+ fick leva i 7 år innan Google tog det vettiga beslutet att släcka ner plattformen som var tänkt att ta fighten med Facebook men aldrig var i närheten. I oktober 2018 gick Google ut med den spännande siffran 5 sekunder – nämligen att 90% av alla besök slutade efter 5 sekunder. Fighten mot jätten Facebook var förlorad, även om de aldrig var i närheten av att ta någon större marknadsandel.
Om du använder Instagram för att marknadsföra en produkt eller tjänst kanske inte alltid en bild räcker. Visst, varje Instagram-bild kommer med en text, men om vi vill få in vårt budskap tillsammans med bilden så behöver vi pilla runt lite med våra appar.
Ett återkommande problem med företag och konsulter som annonserar i sociala medier är hur datainsamlingen sker för att kunna analysera i efterhand om annonseringen gav önskat resultat eller inte. Det handlar inte så mycket om okunskap, utan mer om begränsningar och automatiska slutsatser som olika system kommer fram till. Låt oss reda ut det vanligaste problemet och vad man kan göra för att undvika att hamna i fällan.
Året är snart slut och på Instagram så börjar årssummeringarna att krypa fram. För att hitta dina bästa Instagrams för 2018 (baserat på interaktioner av dina vänner och följare) finns det två tjänster att använda, som vi rekommenderar.
Instagram lanserar en app för shopping, IG Shopping, rapporterar The Verge. Användaren ska kunna scrolla igenom produkter hos kända varumärken, butiker och genomföra sitt köp direkt i appen.
Reuters har gått ut med att var tredje artikel om det svenska valet som delades på Twitter var från källor som medvetet publicerar felaktig information. Den största delen av artiklarna har varit fokuserade på islam och invandring enligt denna rapport från brittiska Oxford University.
Med fuzzify.me webbläsartillägg till Google Chrome och Mozilla Firefox kan du förvränga den anpassade datainsamlingen som Facebook baserar sin annonsering på. Är du trött på att söka efter en ny telefon och sedan bli förföljd i veckor med telefonreklam ska du ta en närmare titt på Fuzzify.
“We are not interested in talking to you about your traffic…That is the old world and there is no going back” var kommunikationen från Facebook till media som svarat upp med att visa den negativa trenden för publicister som investerar mycket tid och pengar i att underhålla sin målgrupp på Facebook.
Twitter lanserade nyligen möjligheten att bokmärka tweets i appen. Att bokmärka en tweet visar inte att du interagerat med tweeten och är ett enkelt sätt att kunna gå tillbaka till intressanta nyheter och artiklar som har postats. Men i skrivande stund så finns inte Twitter-bokmärken tillgängliga i webbgränssnittet eller i Tweetdeck – den webbaserade twitterklienten.