Sociala medier för dig som arbetar med digital marknadsföring in-house eller som konsult

Sponsrat inlägg på Instagram – till vilket pris?

Vi har tittat på möjligheten att sponsra inlägg på Instagram och vilket pris ett antal olika sponsrade inlägg har i dagsläget.

Sponsrat inlägg med Stories

Instagram Stories

Att sponsra ett inlägg på Instagram med Stories är relativt enkelt. De flesta måtten för video och foton stödjs i formaten MP4, MOV (för video) och JPG, PNG (för foto). Den högsta filstorleken är dock 4 GB för en video och 30 MB för ett foto, samt längden på videon får inte överskrida 120 sekunder. Bilder i sponsrade Stories visas som standard i 5 sekunder.

Den rekommenderade storleken/upplösningen är 1080 x 1920 och det absolut minsta måttet som tillåts är 600 x 1067.

Instagram-annons med foto

Sponsrat inlägg på Instagram

Ett sponsrat inlägg på Instagram skapar man med Facebooks annonsverktyg. Är det en trafikdrivande kampanj, vill man försöka få så många interaktioner som möjligt, göra reklam för en app, sprida en video, skapa leads eller försöka få till en dialog med en speciell målgrupp? Här försöker annonsverktyget att guida användaren för att sätta upp ett sponsrat inlägg på Instagram på bästa möjliga sätt.

Vilket pris för att sponsra inlägg på Instagram?

Vi har tagit fram ett par räkneexempel för att kunna visa hur mycket du behöver betala för att nå ut på Instagram med ditt sponsrade inlägg eller Story. Vi har fokuserat på den svenska målgruppen då våra läsare är svenskar (och vi skriver bara på svenska).

Prisexempel på sponsrade inlägg och stories

Ålder 18 – 65+, i Sverige, alla kön, alla intressen, med en daglig budget på 100 SEK kommer ett sponsrat inlägg att nå 757 – 3200 personer om dagen, medans en sponsrad Story kommer nå 1200 – 5000 personer.

Om vi tittar på samma målgrupp med samma dagliga budget, men endast män mellan 20-35 år, kommer ett sponsrat inlägg att nå 775 – 3800 personer om dagen, medans en sponsrad Story kommer nå 1100 – 5700 personer. Inte någon vidare skillnad. Vi tar fram ett annat prisexempel.

Ålder 30-50, i Sverige, kvinnor med intresset ”mode och shopping”, med en daglig budget på 200 SEK kommer ett sponsrat inlägg att nå 1400 – 5200 personer om dagen, medans en sponsrad Story kommer att nå 1500 – 7200 personer.

Allt sköts i Facebooks annonsverktyg som du hittar här.

Sponsrat inlägg vs. Stories på Instagram

Efter att ha tittat på ett antal prisexempel och målgrupper så ser det ut som att den största exponeringen och räckvidden på Instagram finns att nå med Stories. För en 1000 SEK i veckan kan du nå mellan 1800 och 7500 personer.


Nyhetsbrev om sociala medier


Fredrik Pallins bok om sociala medierLästips: Sociala medier har förändrat sätten vi kommunicerar på i grunden och som företag är det viktigare än någonsin att etablera en aktiv närvaro för att nå sina målgrupper. Men hur går det till egentligen? Hur ska man tänka strategiskt? Måste man finnas överallt och vad är egentligen affärsnyttan med det hela? I #gördetnu: Så lyckas ditt företag med sociala medier berättar Fredrik Pallin konkreta hur du som företagare kan börja använda sociala medier för opinionsbildning, omvärldsbevakning, försäljning och mycket mer. Läs hos Adlibris/Bokus.

Föregående

Hur företag annonserar på Facebook

Nästa

Tjäna pengar på YouTube – enkelt?

4 kommentarer

  1. Patrik Hörnfeldt

    Trodde att det var mycket dyrare att sponsra ett inlägg än så. Testade annonsverktyget och det var enkelt att se själv så nu ska det kampanjas!

    • socialmedianerd.se

      Priset kommer så klart att variera beroende på målgrupp och hur man skär i den datan, men vi håller med. Det är inte någon stor kostnad för att komma igång och testa sig fram med olika budskap för att nå en större målgrupp.

      Vi ses bland alla sponsrade inlägg på Instagram ;)

  2. Har en fråga om man lägger en viss summa .
    Men en bråkdel av summan man satt varje dag
    Som budget utnyttjas.
    Vad beror det på ?
    Mvh HM

    • socialmedianerd.se

      Det kan bero på många olika faktorer. Det kan vara så att man inte når en tillräckligt stor målgrupp och budgeten äts inte upp. Det kan också vara så att det sker för få interaktioner och därmed äts inte budgeten upp.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén