Facebook gör små tappra försök att vara mer transparenta. En halvdold funktion för oss mottagare av annonsering är att kunna se vad företag och föreningar annonserar med. Vilka budskap och ungefärlig annonsbudget och räckvidd ligger öppet med intention att öka på transparensen efter all återkommande kritik plattformen får av att tillåta rasism, hat och fake news.
facebook Sida 1 av 2
Facebook – lär dig mer om FB
Facebook skapades i Februari 2004 och ägs numera av Meta Platforms, som också äger och driver Instagram och WhatsApp. Sommaren 2017 fanns det mer än 2 miljarder aktiva användare på Facebook, varje månad.

Med fuzzify.me webbläsartillägg till Google Chrome och Mozilla Firefox kan du förvränga den anpassade datainsamlingen som Facebook baserar sin annonsering på. Är du trött på att söka efter en ny telefon och sedan bli förföljd i veckor med telefonreklam ska du ta en närmare titt på Fuzzify.

“We are not interested in talking to you about your traffic…That is the old world and there is no going back” var kommunikationen från Facebook till media som svarat upp med att visa den negativa trenden för publicister som investerar mycket tid och pengar i att underhålla sin målgrupp på Facebook.

Under november kommer Facebook att rulla ut en stor förändring för annonsörer på Facebook. I Kanada kommer alla annonsörers annonser att finnas tillgängliga på respektive Facebooksida för alla användare att ta del av. Ett steg i att öka transparensen, mycket på grund av de pågående diskussionerna som bubblat upp i efterskalvet av det amerikanska presidentvalet.

Många annonsörer ställer sig frågan: är Facebooks siffror en bluff? Breakit har tagit tillfället och grävt runt i siffrorna kring Facebooks annonsering och demografidata som annonsörer förlitar sig på vid sina annonsköp.

Siffror från Facebook visar att den sociala medie-plattformen har den mobila annonseringen att lyfta på hatten för. Framförallt under slutet av 2016 tog den mobila annonseringen på Facebook ordentligt med fart.

Annonsering på Facebook kan vara svårt för dig som inte är van. Från att sätta annonsens budskap, budget, målgrupp och grafisk paketering – finns det hundratals, om inte tusentals, regler och rekommendationer att följa. Det vanligaste nybörjarmisstaget många gör är att använda sig av alldeles för mycket text i bilden som ska användas i annonsen. Men tack och lov har Facebook ett verktyg som analyserar textmängden i annonsen, innan du börjar bygga upp din kampanj.

Till skillnad från Twitter så ökar det dagliga användandet på Facebook.
Facebook dominerar sociala medier
Tidigare har vi rapporterat att Facebook är det populäraste mediet för annonsörer som vill nå ut i sociala medier till sin målgrupp. Samtidigt är Facebook den app som vi användare engagerar oss mest med i telefonen och på surfplattan när det kommer till sociala medier. På en avlägsen andraplats ser vi Snapchat som tätt följs av YouTube och Instagram (som också ägs av Facebook).

Tycker du att Facebook är rörigt? Har du skapat ett konto åt farmor men hon har svårt att hitta rätt? Då kan Flatbook vara det gränssnittet du letar efter.
Flatbook är ett tillägg till Googles webbläsare Chrome som förenklar Facebooks gränssnitt. Tillägget går att aktivera och avaktivera direkt på skärmen och om du väljer att inte ”gilla” Flatbooks facebooksida så slipper du en annonsfylld högerkolumn.
Rent funktionsmässigt så har Flatbook inga fördelar, förutom ett annorlunda och mer avskalat gränssnitt. Värt att prova? Lägg till Flatbook i Google Chrome här.

Facebook är den social media-plattform som företag förlitar sig på vid annonsering. Facebook är samtidigt störst av alla sociala medier i mobilen, följt av Snapchat och YouTube. Enligt Facebooks senaste rapport finns det fler än 200 000 annonsörer på Instagram, varje månad. En stadig ökning sedan slutet av september 2015 då annonsering på Instagram blev tillgänglig i 30 länder.
Nyhetsbrev om sociala medier