socialmedia nerd.se

Sociala medier för dig som arbetar med digital marknadsföring in-house eller som konsult

Kategori: facebook (Sida 1 av 2)

Blockera Facebooks anpassade annonsering

Med fuzzify.me webbläsartillägg till Google Chrome och Mozilla Firefox kan du förvränga den anpassade datainsamlingen som Facebook baserar sin annonsering på. Är du trött på att söka efter en ny telefon och sedan bli förföljd i veckor med telefonreklam ska du ta en närmare titt på Fuzzify.

Läs mer

Besökare från Facebook minskar

“We are not interested in talking to you about your traffic…That is the old world and there is no going back” var kommunikationen från Facebook till media som svarat upp med att visa den negativa trenden för publicister som investerar mycket tid och pengar i att underhålla sin målgrupp på Facebook.

Läs mer

I sommar kommer annonseringen på Facebook att ske öppet

Under november kommer Facebook att rulla ut en stor förändring för annonsörer på Facebook. I Kanada kommer alla annonsörers annonser att finnas tillgängliga på respektive Facebooksida för alla användare att ta del av. Ett steg i att öka transparensen, mycket på grund av de pågående diskussionerna som bubblat upp i efterskalvet av det amerikanska presidentvalet.

Läs mer

Är Facebooks siffror en bluff?

Många annonsörer ställer sig frågan: är Facebooks siffror en bluff? Breakit har tagit tillfället och grävt runt i siffrorna kring Facebooks annonsering och demografidata som annonsörer förlitar sig på vid sina annonsköp.

Läs mer

Facebook Marketplace till Sverige – Blocket får konkurrens

Inom de närmsta veckorna kommer Facebook att introducera Marketplace i Sverige och 16 andra marknader i Europa. Marketplace blir en direkt konkurrent till Blocket där den stora fördelen med Facebook är att annonseringen av produkter kommer vara kostnadsfri.

Läs mer

Nyheter

Facebooks nyhetsflöde justeras efter laddtider

Facebook gick ut (den 2/8) med information om hur företag och varumärken bör optimera sina webbplatser och korta ned laddtider för användare som tar del av publicerat innehåll på sidor utanför facebook.com

Läs mer

Facebook förstår mer innehåll än vad vi tror

Facebook har en större förståelse för innehållet än vad vi tror. En spännande liten indikation över vad Facebook förstår kring våra bilder går att se när man är inloggad på det sociala nätverket. Gå till dina album och öppna upp en valfri bild.

Läs mer

Mobil annonsering göder Facebook friskt

Siffror från Facebook visar att den sociala medie-plattformen har den mobila annonseringen att lyfta på hatten för. Framförallt under slutet av 2016 tog den mobila annonseringen på Facebook ordentligt med fart.

Läs mer

Textmängd i din annons på Facebook

Annonsering på Facebook kan vara svårt för dig som inte är van. Från att sätta annonsens budskap, budget, målgrupp och grafisk paketering – finns det hundratals, om inte tusentals, regler och rekommendationer att följa. Det vanligaste nybörjarmisstaget många gör är att använda sig av alldeles för mycket text i bilden som ska användas i annonsen. Men tack och lov har Facebook ett verktyg som analyserar textmängden i annonsen, innan du börjar bygga upp din kampanj.

Läs mer

Facebook ökar konstant

Facebook är en stark plattform med trogna användare

Till skillnad från Twitter så ökar det dagliga användandet på Facebook.

Facebook dominerar sociala medier

Tidigare har vi rapporterat att Facebook är det populäraste mediet för annonsörer som vill nå ut i sociala medier till sin målgrupp. Samtidigt är Facebook den app som vi användare engagerar oss mest med i telefonen och på surfplattan när det kommer till sociala medier. På en avlägsen andraplats ser vi Snapchat som tätt följs av YouTube och Instagram (som också ägs av Facebook).

Läs mer

Flatbook ger ett mer avskalat Facebook

Flatbook – ett avskalat Facebook

Tycker du att Facebook är rörigt? Har du skapat ett konto åt farmor men hon har svårt att hitta rätt? Då kan Flatbook vara det gränssnittet du letar efter.

Flatbook är ett tillägg till Googles webbläsare Chrome som förenklar Facebooks gränssnitt. Tillägget går att aktivera och avaktivera direkt på skärmen och om du väljer att inte ”gilla” Flatbooks facebooksida så slipper du en annonsfylld högerkolumn.

Rent funktionsmässigt så har Flatbook inga fördelar, förutom ett annorlunda och mer avskalat gränssnitt. Värt att prova? Lägg till Flatbook i Google Chrome här.

Annonsering i sociala medier.

Facebook störst för social media annonsering

Facebook är den social media-plattform som företag förlitar sig på vid annonsering. Facebook är samtidigt störst av alla sociala medier i mobilen, följt av Snapchat och YouTube. Enligt Facebooks senaste rapport finns det fler än 200 000 annonsörer på Instagram, varje månad. En stadig ökning sedan slutet av september 2015 då annonsering på Instagram blev tillgänglig i 30 länder.


Nyhetsbrev om sociala medier


Sida 1 av 2

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén