socialmedia nerd.se

Sociala medier för dig som arbetar med digital marknadsföring in-house eller som konsult

Kategori: twitter (Sida 1 av 2)

Twitter och nyheter

1 av 3 nyheter om svenska valet på Twitter var medvetet missvisande

Reuters har gått ut med att var tredje artikel om det svenska valet som delades på Twitter var från källor som medvetet publicerar felaktig information. Den största delen av artiklarna har varit fokuserade på islam och invandring enligt denna rapport från brittiska Oxford University.

Läs mer

Kom åt dina bokmärken på Twitter i webbläsaren

Twitter lanserade nyligen möjligheten att bokmärka tweets i appen. Att bokmärka en tweet visar inte att du interagerat med tweeten och är ett enkelt sätt att kunna gå tillbaka till intressanta nyheter och artiklar som har postats. Men i skrivande stund så finns inte Twitter-bokmärken tillgängliga i webbgränssnittet eller i Tweetdeck – den webbaserade twitterklienten.

Läs mer

Inramade tweets

Inramade tweets – digital nutidskonst?

Framed tweets är en bra sammanfattning över var vi står som samhälle. Att sociala medier tar sådan plats i vår vardag, där vi lever stor del av vårt vakna liv och tar del av andras. På sajten kan du beställa inramade, klassiska (kan man kalla dem det?) tweets, för 29 USD. En otroligt knasig idé som andas 2017. Vill du pryda väggarna med lite digital konst a la Twitter – har du nu chansen.

Läs mer

KFC på Twitter

KFC på Twitter

Vissa saker man snubblar över i sociala medier är alldeles för roliga och/eller för genomtänkta för att inte lyfta fram i rampljuset. KFC har tänkt igenom Twitter som kanal och skojar till det mellan varven.

Läs mer

Spara tweets postade under en #hashtag

Arrangerar du ett event och marknadsför det under en hashtag? Är du nyfiken på vilka frågor som väller in till konkurrenterna efter att de gjort en blunder i sociala medier? Kanske vill du spara tweets som nämner det egna varumärket eller en specifik produkt. Med IFTTT, If This Then That, kan du nämligen skapa en så kallad ”applet” och spara tweets till ett Google kalkylark.

Läs mer

Vine

Vines uppgång och fall

Twitterägda appen Vine, med sina sexsekundervideos på repeat, har gått ut med beskedet om att lägga ner tjänsten de kommande månaderna.

Läs mer

Aktiva använder i sociala medier

Twitters framtid ser mörk ut

Tittar man på aktiva användare i sociala medier per månad så ser framtiden dyster ut för Twitter, jämfört med tjänster som Facebook och Instagram.

Twitter har aldrig ökat antalet aktiva användare markant som konkurrerande plattformar, nu i Q2 (2016) har den långsamma ökningen mer eller mindre avstannat helt – vilket märks på aktien. Det har inte släppts några nya funktioner, integrationer eller möjligheter på lång tid – endast små spridda justeringar. Till exempel att Twitters Android app nu finns med mörkt gränssnitt, med hopp om att vi kommer ligga och twittra mer i sängen när vi släckt lyset.

 

Twitter

Twitter kämpar med att växa

Twitter kämpar med att fortsätta sin tillväxt när det kommer till nya, aktiva, användare. Twitter har i dagsläget 310 miljoner användare som är aktiva varje månad. En ökning med 3% (8 miljoner) jämfört med föregående år (Q1). En blygsam ökning om man ställer Twitter mot Facebooks senaste 12 månader där användarantalet växte med 15% (213 miljoner användare).

Twitters ekonomi

Tråkigt att tillväxten stannat av något, även om det ändå pekar åt rätt håll med aktiva användare per månad. Personligen håller jag tummarna då Twitter är min favoritplattform där jag har vänner, kollegor, läser nyheter och omvärldsbevakar varumärken.


Nyhetsbrev om sociala medier


Företag och Twitter – att tänka på

Du sitter med vid ritbordet med kollegorna och är fokuserade på att pressa fram företagets Twitterstrategi eller kanske hemma i tvsoffan med din enskilda firma som skulle må lite bättre av fler kunder. Det här kan kännas som en uttjatad post på ämnet företag och Twitter, men den behövs för att ge dig som läsare en extra spark i ändan för att komma igång och ut i de sociala kanalerna som används just nu.

Läs mer

Betala med en tweet

Möjligheten att betala med en tweet är inte ny, men ofta bortglömd och underskattad. Enkelt förklarat så går idén ut på att betala för tillgång till innehåll genom att släppa igenom reklam i någon av sina egna sociala kanaler. Det kan röra sig om en tweet, ett facebookinlägg eller ett status på Linkedin.

Läs mer

Twitter säger nej till kränkande beteenden

Twitter säger nej till kränkande beteenden

Twitter har uppdaterat sina regler för användare och nu utvecklat sina regler kring kränkande beteenden. Twitters uppdaterade regler inkluderar bland annat:

Vi tror på yttrandefrihet och på att göra sin röst hörd, men det betyder föga om människor tystas och inte vågar uttrycka sin åsikt. För att våra användare ska känna sig trygga när de uttrycker olika åsikter och uppfattningar, tolererar vi inte beteenden som betraktas som kränkande, såsom trakasseri, hot och att skrämma människor till tystnad.

Läs mer

Hitta genom bruset på Twitter

Uppsökande strategi på Twitter

Hur ska man kunna arbeta med Twitter som företag, förening eller klubb? Är Twitter rätt kanal att använda och hur kan man komma igång utan att bli det där varumärket i mängden som bara postar sina egna pressreleaser och länkar hela tiden? Med en uppsökande strategi på Twitter kan företaget snabbt se om potential finns med kanalen och även snabbt komma igång.

Läs mer

Sida 1 av 2

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén