Massuppsägningar på Twitter

Uppsägningarna på Twitter inleddes redan på fredagen, sedan Elon Musk tagit över sociala medier-jätten.

”I ett försök att placera Twitter på en hälsosam väg kommer vi att gå igenom den svåra processen att minska vår globala arbetsstyrka”, stod det i ett mejl som hade gått ut till personalen.

Samtidigt intog storannonsörer en avvaktande hållning och pausade sina samarbeten med företaget.

De 7 500 anställda på Twitter hade förberett sig för massuppsägningar sedan det stod klart att entreprenören och Tesla-grundaren Elon Musk köpt upp företaget.

Enligt flera internationella medier, däribland The New York Times och Financial Times, skulle uppsägningarna inledas redan på fredagen, enligt ett mejl som gick ut på torsdagen till de anställda.

”Vi inser att detta kommer att påverka ett antal individer som har gjort värdefulla bidrag till Twitter, men denna åtgärd är tyvärr nödvändig för att säkerställa företagets framgång framåt”, står det bland annat i mejlet, som bara är undertecknat ”Twitter”.

”Återvänd hem”
Anställda instruerades på torsdagen att gå hem och inte återvända till kontoret på fredagen.

”Om du är på ett kontor eller på väg till ett kontor, återvänd hem.”

I mejlet stod det vidare att företaget vid 17-tiden, svensk tid, skulle skicka ett mejl till samtliga med ämnesrubriken ”Din roll på Twitter” med besked om de får behålla jobbet eller inte. Den som påverkas av förändringarna uppges få informationen via sin privata mejl, medan den som får stanna kvar kan vänta sig ett besked på sin jobbmejl.

Annonsörer tar Twitterpaus
Storföretag som Volkswagen, Pfizer och General Mills uppgavs ha stoppat sin annonsering på Twitter. General Mills, med varumärken som Cheerios och Häägen-Dazs, bekräftar uppgifterna för företagets del till SVT.

– Som alltid kommer vi att fortsätta övervaka den nya riktningen och utvärdera våra marknadsföringskostnader, säger en talesperson för General Mills till Wall street journal.

General motors var först ut av de stora annonsörerna att efter uppköpet meddela att man tar en reklampaus på Twitter.


Publicerat

i

sorterad som


Instagramification: Making sure millenials and Gen Zers have a reason to come into… stores with state-of-the-art interior design as a backdrop to artsy Instagram posts. Persuading them to buy is step two.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *