Möjligheten att betala med en tweet är inte ny, men ofta bortglömd och underskattad. Enkelt förklarat så går idén ut på att betala för tillgång till innehåll genom att släppa igenom reklam i någon av sina egna sociala kanaler. Det kan röra sig om en tweet, ett facebookinlägg eller ett status på Linkedin.

Betala med en tweet

Ett exempel på att betala med en tweet är när den internationella kedjan Starbucks gav besökarna möjligheten att ladda ner en kalender, efter att man accepterat att skicka ut en tweet med Starbucks förinställda meddelande.

Exemplet med Starbucks är taget från paywithatweet.com där du kan, kostnadsfritt, testa tjänsten med sociala betalningar. I skrivande stund finns möjligheten att koppla in sociala medier som Twitter, Facebook, Linkedin, VK, Xing och Google+ utan kostnad.

Pay with a tweet - Starbucks

Sitter du på innehåll som kan vara värt en tweet eller två? Testa själv om din målgrupp kan tänka sig att betala för innehållet med en tweet och få lite extra spridning på din sajt eller kampanj.

Fredrik Pallins bok om sociala medierRekommenderad läsning: Sociala medier har förändrat sätten vi kommunicerar på i grunden och som företag är det viktigare än någonsin att etablera en aktiv närvaro för att nå sina målgrupper. Men hur går det till egentligen? Hur ska man tänka strategiskt? Måste man finnas överallt och vad är egentligen affärsnyttan med det hela? I #gördetnu: Så lyckas ditt företag med sociala medier berättar Fredrik Pallin konkreta hur du som företagare kan börja använda sociala medier för opinionsbildning, omvärldsbevakning, försäljning och mycket mer. Läs hos Adlibris/Bokus.