Analysera besökare i sociala medier

Mät besökare från dina sociala profiler utan fula URL:er

För att kunna mäta besökare från sociala medie-appar behöver vi som använder Google Analytics applicera UTM-parametrar för att kunna se var en besökare kommer från. Men att visa socialmedianerd.se/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=twitterprofile som länk ser inte kanske supervackert ut. Det kan också vara tidskrävande att klistra in samma fula URL när flera personer ska hänvisa till en sida från t.ex. Twitter flera gånger i veckan. Men det finns en enkel liten lösning för att kringgå problemet.

Så här löser vi fula URL-prolemet

Redaktionen på Twitter (vi har fått meddelanden om att en del läsare gärna vill ta del av nyheterna där) använder lösningen för att slippa fula URL:er. På profilsidan länkas det till vår webbplats, men här har vi adderat /tweets/ i URL:en istället för den långa parametern ?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=twitterprofil

Sociala medier redaktionen

Den enkla lösning bakom URL:en är skapad genom att vi har en plugin till vår WordPress-installation. Vilket plugin som helst fungerar så länge man kan peka om en URL från X till Y. Vi har alltså pekat om /tweets/ till startsidan med parametrarna.

En besökare som klickar på socialmedianerd.se/tweets/ blir omdirigerad till socialmedianerd.se/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=twitterprofil vilket gör att vi kan hela tiden ange den första, mindre fula URL:en, bland våra tweets för att se om trafiken har kommit från Twitter och från våra egna meddelande.

Den här uppsättningen fungerar för alla sociala medier och inte bara just sociala medier. Det tog oss 15 minuter att skapa ompekningen här på webbplatsen och att testa den. Nu är det din tur.


Nyhetsbrev om sociala medier


Publicerat

i

sorterad som


Instagramification: Making sure millenials and Gen Zers have a reason to come into… stores with state-of-the-art interior design as a backdrop to artsy Instagram posts. Persuading them to buy is step two.

Kommentarer

2 svar till ”Mät besökare från dina sociala profiler utan fula URL:er”

  1. Profilbild för Malin Nilsson
    Malin Nilsson

    det var en lätt lösning som jag inte hade tänk på! vilket plugin rekommenderar ni för wordpress?

    1. Profilbild för socialmedianerd.se
      socialmedianerd.se

      Vi använder ”Quick Page/Post Redirect Plugin”, men det har inte uppdaterats på över 3 år vilket inte är toppen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *