Annonsering i sociala medier.

Annonsering i sociala medier och Google Analytics

Ett återkommande problem med företag och konsulter som annonserar i sociala medier är hur datainsamlingen sker för att kunna analysera i efterhand om annonseringen gav önskat resultat eller inte. Det handlar inte så mycket om okunskap, utan mer om begränsningar och automatiska slutsatser som olika system kommer fram till. Låt oss reda ut det vanligaste problemet och vad man kan göra för att undvika att hamna i fällan.

Vikten att använda UTM-taggar för annonsering

Ett klick på en länk i Facebook säger inte så mycket i Google Analytics. Men om vi arbetar proaktivt med UTM-taggar, även kallat kampanjspårning, kan vi särskilja den första annonsen med den andra annonsen, om besökarna kom från Facebook eller Linkedin. Om annonsen där vi pressar priset eller lyfter ett par bortglömda fördelar med vår produkt fungerar bäst.

För att kunna applicera rätt UTM-taggar så har Google ett verktyg med förklaringar kring hur detaljerat du som annonsör kan gå med spårning. Men genom att använda dessa UTM-taggar så finns risken att den data man samlar in, sorteras och rapporteras på fel sätt.

CPC är inte lämpligt för sociala medier

CPC står för cost-per-click och är ett välkänt begrepp för alla som annonserar med annonser online. Den gamla modellen där man med en text- eller bildannons betalar när en person klickar på annonsen och kommer till vår sajt. Problemet med CPC är att Google Analytics kommer tolka det som betald sökannonsering. Undvik CPC som ”medium” i din annonsering. Det samma gäller tyvärr PPC, pay-per-click.

Banner och CPM är inte heller vettigt för sociala medier

Skulle annonseringen spåras med ”medium” banner eller CPM, cost-per-million, så kommer Google Analytics tro att du börjat displayannonsering. Inte annonser i sociala medier.

Klicka här om du vill läsa hur Google Analytics kommer tolka data beroende på olika medium.

På det hela så gör Google Analytics det inte lätt för oss, direkt ur boxen. Vi måste ha koll på allt vi gör och planera i förväg om vi vill se någonting annorlunda rapporterat, t.ex. med Facebook Ads eller en sponsrad tweet.

Spåra annonsering i sociala medier korrekt

Önskar man se Paid Social som en trafikkanal i Google Analytics, precis som Paid Search, behöver man baka om i kontot. Den standardiserade trafikfördelningen behöver göras om:

Läs mer om hur kanalerna kan ändras och anpassas här.


Nyhetsbrev om sociala medier


Publicerat

i

sorterad som


Instagramification: Making sure millenials and Gen Zers have a reason to come into… stores with state-of-the-art interior design as a backdrop to artsy Instagram posts. Persuading them to buy is step two.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *