Är Facebooks siffror en bluff?

Många annonsörer ställer sig frågan: är Facebooks siffror en bluff? Breakit har tagit tillfället och grävt runt i siffrorna kring Facebooks annonsering och demografidata som annonsörer förlitar sig på vid sina annonsköp. Facebook säger sig nå 1,5 miljoner ungdomar i Sverige – men det finns bara knappt 1,2 miljoner enligt SCB. ”Det är rent pinsamt”, […]

Marknadsplats - gamla vinylskivor

Facebook Marketplace till Sverige – Blocket får konkurrens

Inom de närmsta veckorna kommer Facebook att introducera Marketplace i Sverige och 16 andra marknader i Europa. Marketplace blir en direkt konkurrent till Blocket där den stora fördelen med Facebook är att annonseringen av produkter kommer vara kostnadsfri. Marketplace är en del av Facebooks utbud, men inte en huvudprodukt. Betalningen kommer ske utanför Facebook och […]

Nyheter

Facebooks nyhetsflöde justeras efter laddtider

Facebook gick ut (den 2/8) med information om hur företag och varumärken bör optimera sina webbplatser och korta ned laddtider för användare som tar del av publicerat innehåll på sidor utanför facebook.com Today we announced an upcoming update to News Feed to show people more stories that will load quickly on mobile and fewer stories […]

Instagramfotografering

Reklammärkning kommer till Instagram

Med influencer marketing som det senaste och hetaste marknadsföringsordet kommer Instagram att göra sponsrade inlägg tydligare, med en reklammärkning. Bloomberg och Kamera&Bild har rapporterat om den kommande ändringen, där Bloomberg även visar på hur det kommer kunna att se ut i samband med inlägg som är sponsrade av ett företag.

Instagram i webbläsaren

Posta på Instagram från webbläsaren

Visste du om att du kan få Instagram att tolka din webbläsare som en telefon eller surfplatta och därmed låta dig posta bilder, direkt i webbläsaren? I detta exempel så använder vi webbläsaren Google Chrome och börjar med att installera User-Agent Switcher, som möjliggör att vi kan fejka vår avsändare. Webbläsaren kommer identifieras som en […]

Facebook förstår mer innehåll än vad vi tror

Facebook har en större förståelse för innehållet än vad vi tror. En spännande liten indikation över vad Facebook förstår kring våra bilder går att se när man är inloggad på det sociala nätverket. Gå till dina album och öppna upp en valfri bild. I nedanstående exempel använder jag webbläsaren Google Chrome, där jag högerklickar på bilden […]

Nu kan du köpa Spectacles

Snap Inc. (Snapchat) har börjat att sälja sina ”Spectacles” glasögon. Än så länge finns Spectacles i tre olika färger med ett utgångspris på 130 USD (ca 1 165 SEK i skrivande stund). Har Snap Inc. skyndat på lanseringen av Spectacles med förhoppningen om att kunna påvisa positiva siffror tidigt i 2017 efter att det blivit offentligt att bolaget […]

Automatisera Instagram – perfekt för företagaren

Att underhålla sin närvaro i sociala medier kan vara väldigt tidskrävande. Många företag har inte dedikerad personal som ska arbeta löpande med sociala medier och då kan det vara effektivt att automatisera så mycket som möjligt för att få enklare rutiner på plats. Jag arbetar själv delvis med min arbetsgivares sociala medie-profiler, mest för att […]

Spara tweets postade under en #hashtag

Arrangerar du ett event och marknadsför det under en hashtag? Är du nyfiken på vilka frågor som väller in till konkurrenterna efter att de gjort en blunder i sociala medier? Kanske vill du spara tweets som nämner det egna varumärket eller en specifik produkt. Med IFTTT, If This Then That, kan du nämligen skapa en […]

Mobil annonsering göder Facebook friskt

Siffror från Facebook visar att den sociala medie-plattformen har den mobila annonseringen att lyfta på hatten för. Framförallt under slutet av 2016 tog den mobila annonseringen på Facebook ordentligt med fart. Den största intäkten per användare sker fortfarande i USA och Canada, där även trenden visat sig som starkast. 2017 kommer bli ett intressant år, […]

Snapchat fortsätter att spendera sitt kapital

Snapchat har inför sin IPO gått ut med siffror över hur bolaget presterar finansiellt. Under 2016 förlorade Snapchat 515 miljoner USD, en tydlig ökning från 2015 där bolaget förlorade 373 miljoner USD. Snapchat har fokuserat hårt på att anpassa sin plattform för annonsörer och intäkten ökade markant mellan 2015 och 2016, där annonsintäkten stod för 96% […]

Textmängd i din annons på Facebook

Annonsering på Facebook kan vara svårt för dig som inte är van. Från att sätta annonsens budskap, budget, målgrupp och grafisk paketering – finns det hundratals, om inte tusentals, regler och rekommendationer att följa. Det vanligaste nybörjarmisstaget många gör är att använda sig av alldeles för mycket text i bilden som ska användas i annonsen. […]