Jeep - annons pÄ InstagramDagens Media rapporterar idag att mÄnga annonsörer gÄr över till Instagram. En anledning kan vara att videoannonsernas lÀngd utökats frÄn 30 till 60 sekunder. En annan kan sÀkert vara att plattformen för att hantera annonseringen Àr Facebooks annonsplattform, vilket redan har vÀldigt mÄnga anvÀndare. Effekten av att fler annonsörer testar det nya formatet och Instagram som plattform, blir att annonspriserna höjs. Kostnaden per klick (CPC) pÄ Instagram ligger redan pÄ ungefÀr samma nivÄ som pÄ Facebook.

Samtidigt gÄr Facebook ut med att de har 3 miljoner företag som aktivt annonserar pÄ plattformen. Det visar pÄ en 50% ökning pÄ bara ett Är, dÀr 70% Àr företag utanför USA.

Instagram har haft en vĂ€ldigt snabb utveckling. Över 200 000 annonsörer har annonserat pĂ„ plattformen sedan i september och man har pĂ„ bara fem mĂ„nader gĂ„tt om Twitter i antalet annonsörer, sĂ€ger Lukas Ohlsson, digital strateg pĂ„ Cuponation, till Dagens Media.

Sedan ett antal veckor tillbaka kan du Àven hantera flera konton pÄ Instagram med den officiella appen.

Vill du lÀsa mer om annonsering? Vi har tagit fram prisexempel för sponsrade inlÀgg pÄ Instagram.


Nyhetsbrev om sociala medier


Fredrik Pallins bok om sociala medierLÀstips: Sociala medier har förÀndrat sÀtten vi kommunicerar pÄ i grunden och som företag Àr det viktigare Àn nÄgonsin att etablera en aktiv nÀrvaro för att nÄ sina mÄlgrupper. Men hur gÄr det till egentligen? Hur ska man tÀnka strategiskt? MÄste man finnas överallt och vad Àr egentligen affÀrsnyttan med det hela? I #gördetnu: SÄ lyckas ditt företag med sociala medier berÀttar Fredrik Pallin konkreta hur du som företagare kan börja anvÀnda sociala medier för opinionsbildning, omvÀrldsbevakning, försÀljning och mycket mer. LÀs hos Adlibris/Bokus.