in sociala medier, youtube

Annonsörer på videoplattformen YouTube kan betala extra för att synas bland de 5% mest sedda/visade videoklippen med Google preferred.

Recode rapporterade för ca två veckor sedan att plattformen genomför en ordentlig genomlysning och upprensning i sitt annonssystem.  Alla YouTube-klipp i Google preferred kommer nu att kvalitetssäkras av en människa, för att se till att innehållet följer Googles riktlinjer för annonsering på YouTube. Kvalitetssäkringen gäller även de tusentals videoklipp som redan laddats upp på plattformen.

Samtidigt så höjer YouTube sin gräns för vem som kan tjäna pengar på sina YouTube-klipp. YouTubers och vloggare måste nu under det senaste året ha 4000 visningstimmar och 1000 prenumeranter på sin kanal, där det tidigare endast har krävts 10 000 visningar över hela kanalens livstid.

99 procent av de som påverkas tjänade under 100 dollar förra året – Google

Recode spår att tiotusentals YouTubers som idag tjänar pengar genom annonsörer kommer förlora möjligheten till den extra intäkten, även om det inte räknas vara några stora summor.

Här kan du läsa mer om Google preferred.


Nyhetsbrev om sociala medier


Lämna en kommentar

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.