Nu kan du schemalägga tweets med bilder i TweetDeck, Twitters klient för att hantera flera kolumner med tweets, svar, meddelanden, listor och sökningar.

Redan i början av 2011 lanserades TweetDeck för webbläsaren, med siktet inställt på Google Chrome. Från att ha varit en ganska plottrig och mörk twitterklient så har utvecklingen tagit många positiva steg framåt. Främst så kan TweetDeck användas oavsett webbläsare, eller som program, installerat på datorn.

Att nu kunna schemalägga tweets för flera konton med URL och tillhörande bild kommer vara en riktigt bra funktion för alla som hanterar företagskonton. Funktionen har funnits i Hootsuite men med baksidan att bilderna inte laddas upp på Twitter, utan via en tredje part och därmed förhandsvisas inte bilderna som vi nu vant oss vid – direkt i våra twitterflöden.

Om du inte har testat TweetDeck så kan jag varmt rekommendera det. Har du fler än två konton är det nästintill ett måste.

När du ändå är i farten med att testa TweetDeck så tycker jag att du sätter upp några smarta sökningar. Är du exempelvis intresserad av Microsoft Surface men vill bara läsa tweets på svenska och utan att behöva se hundratals retweets? Ställ in din sökning direkt i TweetDeck utan att behöva skriva en massa kommandon. Du kan också filtrera ut tweets genom att exkludera ord. Perfekt om du vill komma igång med lite omvärldsbevakning på Twitter:

Fredrik Pallins bok om sociala medierRekommenderad läsning: Sociala medier har förändrat sätten vi kommunicerar på i grunden och som företag är det viktigare än någonsin att etablera en aktiv närvaro för att nå sina målgrupper. Men hur går det till egentligen? Hur ska man tänka strategiskt? Måste man finnas överallt och vad är egentligen affärsnyttan med det hela? I #gördetnu: Så lyckas ditt företag med sociala medier berättar Fredrik Pallin konkreta hur du som företagare kan börja använda sociala medier för opinionsbildning, omvärldsbevakning, försäljning och mycket mer. Läs hos Adlibris/Bokus.