Möjligheten att betala med en tweet är inte ny, men ofta bortglömd och underskattad. Enkelt förklarat så går idén ut på att betala för tillgång till innehåll genom att släppa igenom reklam i någon av sina egna sociala kanaler. Det kan röra sig om en tweet, ett facebookinlägg eller ett status på Linkedin.
Ett exempel på att betala med en tweet är när den internationella kedjan Starbucks gav besökarna möjligheten att ladda ner en kalender, efter att man accepterat att skicka ut en tweet med Starbucks förinställda meddelande.
Exemplet med Starbucks är taget från paywithatweet.com där du kan, kostnadsfritt, testa tjänsten med sociala betalningar. I skrivande stund finns möjligheten att koppla in sociala medier som Twitter, Facebook, Linkedin, VK, Xing och Google+ utan kostnad.
Sitter du på innehåll som kan vara värt en tweet eller två? Testa själv om din målgrupp kan tänka sig att betala för innehållet med en tweet och få lite extra spridning på din sajt eller kampanj.
Lämna ett svar