För att kunna mäta besökare från sociala medie-appar behöver vi som använder Google Analytics applicera UTM-parametrar för att kunna se var en besökare kommer från. Men att visa socialmedianerd.se/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=twitterprofile
som länk ser inte kanske supervackert ut. Det kan också vara tidskrävande att klistra in samma fula URL när flera personer ska hänvisa till en sida från t.ex. Twitter flera gånger i veckan. Men det finns en enkel liten lösning för att kringgå problemet.
Så här löser vi fula URL-prolemet
Redaktionen på Twitter (vi har fått meddelanden om att en del läsare gärna vill ta del av nyheterna där) använder lösningen för att slippa fula URL:er. På profilsidan länkas det till vår webbplats, men här har vi adderat /tweets/
i URL:en istället för den långa parametern ?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=twitterprofil
Den enkla lösning bakom URL:en är skapad genom att vi har en plugin till vår WordPress-installation. Vilket plugin som helst fungerar så länge man kan peka om en URL från X till Y. Vi har alltså pekat om /tweets/
till startsidan med parametrarna.
En besökare som klickar på socialmedianerd.se/tweets/
blir omdirigerad till socialmedianerd.se/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=twitterprofil
vilket gör att vi kan hela tiden ange den första, mindre fula URL:en, bland våra tweets för att se om trafiken har kommit från Twitter och från våra egna meddelande.
Den här uppsättningen fungerar för alla sociala medier och inte bara just sociala medier. Det tog oss 15 minuter att skapa ompekningen här på webbplatsen och att testa den. Nu är det din tur.
Nyhetsbrev om sociala medier
Lämna ett svar