En av fem PR-katastrofer sker på Twitter. Enligt en ny studie genomförd av Visibrain, så eldas även 94% av alla PR-katastrofer på av nättroll, på Twitter.
Twitter kämpar med att växa samtidigt som en studie släpps och belyser den negativa delen av plattformen och dess användare. Studien som genomfördes av Visibrain och Nicolas Vanderbiest, en kriskommunikationsspecialist på University of Leuven visar att i nästan varje fall så hade Twitter antingen startat krisen eller hjälpt till att försämra den.
Throughout the year, 19% of PR crises broke on Twitter, making the platform more influential than Facebook (16%), YouTube (4%), and blogs (4%).
Konsumenter på Twitter kritiserade varumärken betydligt mer jämfört mote andra sociala medie-plattformar. Konsumenter var 17% mer benägna att skicka negativa tweets än negativa Facebook-poster.
Social media has always been a battleground for brands, and it appears that Twitter is leading the trend. – Nicolas Huguenin, Visibrain
Twitter tog i december 2015 en tydligare ställning till kränkande beteenden, men det sker fortfarande dagligen och att anmäla personer kan ta tid och ibland utan effekt.
Nödvändiga steg för att minska PR-katastrofen
Med hjälp av en uppsökande strategi på Twitter kan varumärken agera snabbare än att vänta på att bli nämnda och involverade. När katastrofen/krisen är ett faktum gäller det att agera snabbt och tydligt, vilket kan innebära dygnet runt personal som får agera kundtjänst och tydligt följa den kommunikationsplan som förmedlats internt.
För att kunna mäta effekten av det som sker på den egna webbplatsen är det västentligt att mäta länkarna som postas i sociala medier. Om mycket av kommunikationen sker på den egna sajten är det kritiskt att se, vilket går i realtid med Google Analytics, om användare/konsumenter faktiskt klickar på de länkar som varumärket postar på Twitter.
Nyhetsbrev om sociala medier
Lämna ett svar