Sociala medier för dig som arbetar med digital marknadsföring in-house eller som konsult

Så här känner du igen fejk-influencers på Instagram

Influencers är fortfarande ett hett ord bland många marknadsavdelningar runt omkring i Sverige. Men den digital spelytan kan man behandla, som ett spel – där siffror kan köpas och grisen sminkas. Så hur kan man känna igen ett Instagramkonto som ser ut att ha en attraktiv målgrupp som lyssnar och följer, men egentligen bara har tomma siffror bakom kontot?

Instagramkontot följer väldigt* många andra konton

* Väldigt, väldigt många andra konton

En vanligt förekommande teknik för att växa följarskaran på Instagram är att använda sig av botar som tar kontroll av kontot. Botarna följer andra kontot, oftast 1000-tals kontot samtidigt, för att sedan avfölja alla konton inom ett par dagar. Ser du ett konto med fåtal följare som följer tusentals andra, är det en ganska stor chans att botar arbetar i bakgrunden.

Tidiga gillamarkeringar och orelevanta kommentarer

Konton som gillar bilder tidigt på morgonen, från kattbilder, träningsbilder till solnedgångar och memes från reddit är en annan indikation om att det är botar som ligger bakom kontot med förhoppningen om att attrahera nya följare.

Oftast så arbetar botarna tidigt på morgonen, så att Instagramkontot ska ligga som den senaste notisen hos andra användare på morgonen när flödet ska kikas igenom.

Förutom en uppsjö av gillamarkeringar så förekommer irrelevanta kommentarer, eller emoticons. Får du kommentarer från företagskonton i stil med ”Wow. Cool!” eller en glad emoji och ett hjärta? Då är det en lågoddsare att botar arbetar med kontot och försöker attrahera nya ögon och följare.

Många gillamarkeringar men få kommentarer (gäller även Instagram Stories)

Om ett konto får hundratals, eller tusentals, gillamarkeringar på alla bilder som postas men knappt någon kommentar är det stor chans att botar arbetar med fejkkonton som gillar alla bilder som postas. När du tittar på ett Instagramflöde så är kommentarerna den starkaste signalen om ett konto har en engagerad följarskara eller inte.

Ett annat sätt att reda ut om botar driver upp siffrorna eller inte, är om Instagramkontot även publicerar Stories. Ett konto med många gillarmarkeringar och kommentarer i flödet men knappt några visningar på sina postade Instagram Stories är en röd flagga att hålla utkik efter.


Nyhetsbrev om sociala medier


Fredrik Pallins bok om sociala medierLästips: Sociala medier har förändrat sätten vi kommunicerar på i grunden och som företag är det viktigare än någonsin att etablera en aktiv närvaro för att nå sina målgrupper. Men hur går det till egentligen? Hur ska man tänka strategiskt? Måste man finnas överallt och vad är egentligen affärsnyttan med det hela? I #gördetnu: Så lyckas ditt företag med sociala medier berättar Fredrik Pallin konkreta hur du som företagare kan börja använda sociala medier för opinionsbildning, omvärldsbevakning, försäljning och mycket mer. Läs hos Adlibris/Bokus.

Föregående

Dina bästa Instagram-bilder för 2017

Nästa

Nu blir det svårt att tjäna pengar på YouTube

  1. Josefine

    hela influencervågen känns som en bubbla som inte riktigt någon har koll på. visst verkar det enkelt att köpa följare och sedan få lite gratisvaror av företag men orkar man verkligen engagera sig i det?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén