Sociala medier för dig som arbetar med digital marknadsföring in-house eller som konsult

digitalt

Skapa bilder till sociala medier med Bing Image Creator

Med Bing Image Creator, som använder Dall-E, kan du skapa bilder till dina sociala medier. Microsoft har investerat kraftigt i OpenAI, som ligger bakom Dall-E, och har börjat att nyttja kraften med AI direkt i sin sökmotor Bing.

Så här hittar du om din bild används på nätet

Vi delar statusuppdateringar och bilder dagligen i sociala medier, på bloggar och sajter. Men du har fortfarande rätt till din bild och vem som ska få använda den. På kamerabild.se berättar Sara Bäckmo om hur hennes bild hamnade i händerna på en mäklarfirma som i sin tur nu fått ett par fakturor på sammanlagt 150 000 SEK för publiceringen, av Sara Bäckmo.

Filtrera bort rasism och sexism från nätet

Rasism, sexism, homofobi och våld är tyvärr någonting som förekommer allt för ofta på Internet och i sociala medier. Skolor försöker att informera och utbilda unga i hur man beter sig digitalt och vilken skada påhopp kan ge. Det finns även flertalet organisationer och eldsjälar som arbetar med att förebygga det digitala våldet som sätter djupa spår i våra själar.

Ditt varumärke i sociala medier

Varumärken har det tufft i sociala medier. Det är inte bara arga kunder som vill få sin röst hörd, utan också inte helt problemfritt när det kommer till användarnamn i de olika kanalerna. I många fall gäller det att vara först med att registrera sitt varumärke för att kunna använda det, utan att behöva köpa loss det från någon annan.

1 av 5 PR-katastrofer sker på Twitter

En av fem PR-katastrofer sker på Twitter. Enligt en ny studie genomförd av Visibrain, så eldas även 94% av alla PR-katastrofer på av nättroll, på Twitter.

Att mäta sociala medier

Att mäta sociala medier är inte en liten fråga och inte heller har den ett enkelt, snabbt svar. Det finns så många olika typer av verktyg och mätpunkter att det kan vara svårt att komma igång. Att ta sig tiden att sortera och vada genom bruset av mätpunkter som betyder ingenting, för att hitta fram till det med substans. I den här bloggposten bryter jag ner hur och varför du bör mäta sociala medier med Google Analytics.

Ta bort dig från sociala medier

Så tar du bort dig från sociala medier

Sociala medier. Det kan äta upp väldigt mycket tid, stjäla väldigt mycket uppmärksamhet och få dig att fokusera på personer långt borta – istället för de som står dig nära. Om du inte kan ta över kontrollen så kanske du borde fundera på att ta bort dig från sociala medier? Drastiska beslut för snabba resultat. Jag har sett alldeles för många ta ”pauser” från sociala medier, om det är Twitter eller Facebook, bara för att en månad senare vara tillbaka och spendera lika mycket tid igen på att söka kontakt med sin telefon eller surfplatta – istället för utanför den digitala sfären.

Nya Google Reader

Nya Google Reader är nu här. Jag älskar den nya svarta menyn som Google har valt och den nya designen på alla olika tjänster. Detsamma gäller nya Google Reader. Gränssnittet är avskalat och alldeles, alldeles underbart.

SEO-kurs på Medieinstitutet

Jag fått äran att vara med och utbilda Onlinemarknadsförare på Medieinstitutet tillsammans med Nikke Lindqvist i SEO. Under fyra veckor ska vi fylla eleverna med så mycket information så att de antingen blir sugna på att kliva in i branschen eller bli grymma krävställare på SEO-tjänster när de kommer ut i arbetslivet.

Signumpriset® till Indiska på Varumärkesdagen® 2011

Christer Löfgren från Brand News presenterar de nominerade till Signumpriset® på Varumärkesdagen® 2011. Ulf Bernitz från Stockholms Universitet är utdelare.

Förra årets Signumpriset® vinnare, Findus

Mariette Lindsjö, Marketing Manager på Findus, gav deltagarna på Varumärkesdagen® 2011 en intressant resa genom 70 år fyllda med marknadsföring av Findus koncept, produkter och varumärkesutveckling.

Kommer emoticons förstöra vårt språk?

Många gånger när jag skriver e-post, twittrar, sitter på Facebook eller skickar SMS så lägger jag till emoticons*. Det går utav bara farten och är någonting som jag inte är vidare stolt över. Men jag gör det för att mottagaren av min tweet eller mitt SMS inte ska missförstå mig.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén