Igår var jag och lyssnade på Hampus Brynolf och Twittercensus för 2015. Twittercensus är en återkommande genomlysning av det svenskspråkiga twitter. Bakom rapporten står Hampus och Intellecta Corporate med syfte att ge en bild av twitters utbredning och användning i Sverige.
Hur många twitteranvändare eller konton finns det? Men också hur användningen och hur den förändras över tid (eftersom twitter själva inte publicerar statistik på antalet konton inom ett visst språkområde).
Twittercensus visade i år på en nedåtgående trend gällande nyregistreringar per månad för Sverige, Norge, Danmark och Finland. Förändring från förra året på svenska Twitter är +3% fler ”aktiva användare” och +6% fler ”mycket aktiva”. Tre kluster som är återkommande genom åren är opinionsbildning i ena hörnet, sport i mitten och ungdomar i andra hörnet.
Lite intressant data som vi kunde ta med oss var bland annat att det twittras som mest mellan kl 21-22 på kvällen i Sverige och att hälften av twittrarna följs av mindre än 10 personer. Den vanliga svenska användaren twittrar lite, följs av få och följer något fler. Framförallt att antalet konton växer, men ökningen är på registrerade konton och inte aktivitet.
Twittercensus mäter relationer mellan konton och användare, inte konversationer. Inför gårdagens dragning och årets visualisering av Svenska Twitter så har 316 748 243 relationer analyserats.
Så funkar det: #twittercensus pic.twitter.com/LkREFOWPp2
— Tina Sayed Nestius (@tinsaynes) June 12, 2015
Kämpa, Twitter.
Nyhetsbrev om sociala medier
Lämna ett svar