Du sitter med vid ritbordet med kollegorna och är fokuserade på att pressa fram företagets Twitterstrategi eller kanske hemma i tvsoffan med din enskilda firma som skulle må lite bättre av fler kunder. Det här kan kännas som en uttjatad post på ämnet företag och Twitter, men den behövs för att ge dig som läsare en extra spark i ändan för att komma igång och ut i de sociala kanalerna som används just nu.
Igår firade Twitter 10 år. Statista gjorde en väldigt intressant jämförelse mellan 10-åriga Twitter och Facebook, när det var 10-år gammalt.
Vanliga frågor som när ska jag twittra, hur ofta och vad ska tweeten innehålla behandlas med samma svar – använd sunt förnuft. Men såklart finns det vissa saker som man bör tänka på, innan man rusar in i sociala medier med sitt företag.
Företaget ska twittra – när följarna är aktiva. Det går givetvis att twittra på natten, men genomslaget kommer troligtvis att bli sämre. Om företagets twitterföljare är aktiva mellan 10-13 så är det då företaget ska twittra för maximal genomslagskraft. Många användare får i dagsläget en summering av det som hänt när de inte varit aktiva på Twitter, vilket gör att man lätt kan falla bort om man sitter och twittrar på nätterna. Den här funktionen, att få en summering av vad som hänt på Twitter, är också någonting som i skrivande stund är standard. En funktion som användaren själv måste deaktivera under inställningar i sitt konto.
Hur ofta ska företaget twittra och vad ska tweeten innehålla? Det finns flera dussintals ”studier” som visar på bäst antal tweets och att tweets med bilder får bäst genomslag. Det är dock att generalisera och förutsätta att de flesta företag i sociala medier går ut med megafonstrategi. Att skriva små PR-meddelanden på Twitter och tro att alla är så pass lojala att de plockar upp innehållet och agerar eller sprider det vidare. Visst fungerar det i många fall, men då förutsätter det samtidigt att du är ett starkt varumärke som Apple, Microsoft eller Google. Orealistiskt.
Nyhetsbrev om sociala medier
För att sociala medier och nu, framförallt Twitter, ska fungera som en kanal för ditt företag så får gäller sunt förnuft. Twittra när följare är aktiva, vinkla gärna mot deras intressen (annars kommer tweetsen bara passera i flödet), twittra tillräckligt ofta att så att följare upplever att ni är aktiva i kanalen – inte bara loggar in för att posta en ny bloggpost eller nyhet. Bilder till tweets fungerar såklart för att både ge tweeten mer plats, men också tydligare visuellt genomslag. Passa dig bara för att använda alldeles för ”grå” och intetsägande bilder, då effekten kan bli negativ.
Lycka till med Twitter!
Rekommenderad läsning: Sociala medier har förändrat sätten vi kommunicerar på i grunden och som företag är det viktigare än någonsin att etablera en aktiv närvaro för att nå sina målgrupper. Men hur går det till egentligen? Hur ska man tänka strategiskt? Måste man finnas överallt och vad är egentligen affärsnyttan med det hela? I #gördetnu: Så lyckas ditt företag med sociala medier berättar Fredrik Pallin konkreta hur du som företagare kan börja använda sociala medier för opinionsbildning, omvärldsbevakning, försäljning och mycket mer. Läs hos Adlibris/Bokus.
Lämna ett svar