KPI:er för sociala medier

Att identifiera de mest relevanta måtten för dina affärsmål är nyckeln till framgång. Lyckligtvis är många av dessa mått enkelt tillgängliga via de inbyggda analysverktygen på sociala medieplattformarna, medan andra ger dig möjlighet att skräddarsy din egen spårningsupplevelse. Det är som att få en skräddarsydd kostym för din analysstrategi!

Varumärkesmedvetenhet

Generellt sett mäts ”varumärkesmedvetenhet” genom att spåra antalet omnämnanden som ditt varumärke får under en tidsperiod. Det är möjligt att korrelera sociala mediers aktivitet med generell varumärkesmedvetenhet och därigenom få insikter i effektiviteten av en specifik kampanj.

Engagemang

Engagemang beräknas genom att dela det totala antalet meningsfulla åtgärder från publiken (likes, kommentarer, delningar, etc.) med det totala antalet visningar. Du kan beräkna detta mått både på en detaljnivå (för enskilda innehållsstycken) och på en övergripande nivå (för allt innehåll som är associerat med en kampanj).

Publiktillväxt

Liksom engagemang beräknas publiktillväxt både på en detaljerad plattformsnivå och i termer av alla sociala mediekonton. Det är en måttstock på antalet nya följare du fick under en vecka, månad eller kvartal jämfört med den föregående perioden.

Innehållsräckvidd

”Inläggsräckvidd” är ett standardmått som bör vara tillgängligt från dina sociala plattformars analyspaneler. Det hänvisar till antalet personer som har sett ett innehållsstycke. Det är användbart eftersom det hjälper dig att bestämma när du ska publicera innehåll för att uppnå maximal exponering.

Röstens andel (SoV)

Röstens andel är ett liknande mått som varumärkesmedvetenhet, men mäter hur mycket exponering ditt varumärke får jämfört med dina konkurrenter. Det beräknas genom att spåra varumärkesomnämnanden för flera företag under en tidsperiod och tillämpa en procentandel på den uppmärksamhet de får.

Klickfrekvens (CTR)

Klickfrekvens är ett välkänt mått som används för att bedöma effektiviteten av både organiskt innehåll och annonser. Det hänvisar till procentandelen personer som interagerar med ditt innehåll genom att klicka på en länk och berättar om din uppmaning till handling (CTA) är effektiv. CTR är viktigt för att fastställa din avkastning på investeringen (ROI) för annonser.

Kostnad per klick (CPC)

Kostnad per klick representerar det genomsnittliga beloppet du betalar för en klick på en annons. Liksom CTR, när du har en klar förståelse av kostnaden per klick för betalda annonser kan du använda det för att beräkna högre nivåer av mått, som kostnad per lead och klientförvärvskostnad.

Bouncerate på webbplatsen

Din bouncerate på webbplatsen för trafik som kommer till din webbplats via sociala medier är viktig eftersom den låter dig bedöma effektiviteten hos dina landningssidor. Du kan ha den mest imponerande sociala mediestrategin bland alla dina konkurrenter. Men om dina landningssidor är undermåliga slösar du i onödan bort trafik.

Influencerpoäng (influencerscore)

En influencerpoäng berättar hur populär du är på en specifik plattform. Det är en användbar allmän indikator på din relativa räckvidd och framträdande över tid. Influencerpoäng genereras med hjälp av proprietära algoritmer av företag inom branschen.

Avkastning på investering (ROI)

Din totala avkastning på investering (ROI) är i slutändan den bästa barometern för effektiviteten i en social mediekampanj. ROI är relativt enkelt att spåra för betalda kampanjer. Det är dock också möjligt att beräkna ROI för ”organiska” aktiviteter genom att koppla innehållsutgifter till engagemang, webbplatsbesök och leads.



Instagramification: Making sure millenials and Gen Zers have a reason to come into… stores with state-of-the-art interior design as a backdrop to artsy Instagram posts. Persuading them to buy is step two.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *