Vi har tittat på möjligheten att sponsra inlägg på Instagram och vilket pris ett antal olika sponsrade inlägg har i dagsläget.
Sponsrat inlägg med Stories
Den rekommenderade storleken/upplösningen är 1080 x 1920 och det absolut minsta måttet som tillåts är 600 x 1067.
Instagram-annons med foto
Ett sponsrat inlägg på Instagram skapar man med Facebooks annonsverktyg. Är det en trafikdrivande kampanj, vill man försöka få så många interaktioner som möjligt, göra reklam för en app, sprida en video, skapa leads eller försöka få till en dialog med en speciell målgrupp? Här försöker annonsverktyget att guida användaren för att sätta upp ett sponsrat inlägg på Instagram på bästa möjliga sätt.
Vilket pris för att sponsra inlägg på Instagram?
Vi har tagit fram ett par räkneexempel för att kunna visa hur mycket du behöver betala för att nå ut på Instagram med ditt sponsrade inlägg eller Story. Vi har fokuserat på den svenska målgruppen då våra läsare är svenskar (och vi skriver bara på svenska).
Prisexempel på sponsrade inlägg och stories
Ålder 18 – 65+, i Sverige, alla kön, alla intressen, med en daglig budget på 100 SEK kommer ett sponsrat inlägg att nå 757 – 3200 personer om dagen, medans en sponsrad Story kommer nå 1200 – 5000 personer.
Om vi tittar på samma målgrupp med samma dagliga budget, men endast män mellan 20-35 år, kommer ett sponsrat inlägg att nå 775 – 3800 personer om dagen, medans en sponsrad Story kommer nå 1100 – 5700 personer. Inte någon vidare skillnad. Vi tar fram ett annat prisexempel.
Ålder 30-50, i Sverige, kvinnor med intresset ”mode och shopping”, med en daglig budget på 200 SEK kommer ett sponsrat inlägg att nå 1400 – 5200 personer om dagen, medans en sponsrad Story kommer att nå 1500 – 7200 personer.
Allt sköts i Facebooks annonsverktyg som du hittar här.
Sponsrat inlägg vs. Stories på Instagram
Efter att ha tittat på ett antal prisexempel och målgrupper så ser det ut som att den största exponeringen och räckvidden på Instagram finns att nå med Stories. För en 1000 SEK i veckan kan du nå mellan 1800 och 7500 personer.
Nyhetsbrev om sociala medier
Lästips: Sociala medier har förändrat sätten vi kommunicerar på i grunden och som företag är det viktigare än någonsin att etablera en aktiv närvaro för att nå sina målgrupper. Men hur går det till egentligen? Hur ska man tänka strategiskt? Måste man finnas överallt och vad är egentligen affärsnyttan med det hela? I #gördetnu: Så lyckas ditt företag med sociala medier berättar Fredrik Pallin konkreta hur du som företagare kan börja använda sociala medier för opinionsbildning, omvärldsbevakning, försäljning och mycket mer. Läs hos Adlibris/Bokus.
Lämna ett svar