I april, den 12:e april för att vara exakt, blir Facebook Instant Articles tillgängligt för alla publicister – oavsett deras stolek och räckvidd.
På Facebooks F8 konferens meddelandes det att Instant Articles kommer inom kort finnas tillgängligt för alla publicister i hela världen. Fram tills i dag har Facebook jobbat med några hundra publicister runt om i världen för att samla på sig data kring användningen men också feedback för att kontinuerligt förbättra Instant Articles.
Facebook har gjort det enkelt för publicister att haka på Instant Articles-systemet och har dokumenterat en öppen standard. Alla intresserade publicister uppmanas att läsa igenom dokumentationen för att kunna förbereda sig inför lanseringen av Instant Articles i april. Facebook själva säger att Instant Articles gör att innehållet laddar mycket snabbare, oavsett vart i världen man befinner sig, utan att bråka med publicisters annonser och data.
Samtidigt som Facebook går ut med att Instant Articles ska bli tillgängligt har Google sedan årsskiftet fokuserat hårt på sitt projekt – AMP, Accelerated Mobile Pages, vilket ger publicister mer eller mindre samma funktionalitet som Instant Articles men där användaren lämnar Facebook för att läsa artiklarna. AMP fungerar även för en läsare som kommer via sökmotorer, andra sociala medier m.m. Det handlar om att skala ner kod och innehåll kring artiklarna för att innehållet ska ladda snabbare och vara än mer mobilanpassat för läsaren.
Kommer du fokusera på Instant Articles, AMP eller kanske båda?
Lämna ett svar