På Nordic Light Hotel blir sociala delningar en accepterad valuta, enligt Nordic Lights pressmeddelande idag. Som första hotell i Norden tar Nordic Light Hotel i Stockholm sociala nätverk som betalning. Har du 100 000 följare på Instagram, 2 000 vänner eller 100 000 fans på Facebook så bor du gratis på hotellet.
”Det är dags att börja uppmärksamma det personliga kontaktnätet och tiden som personer lägger ner för att skapa och underhålla sitt nätverk. Detta gör vi genom att värdera det personliga sociala nätverket som pengar. Gästen delar inlägg under sin vistelse som ger spridning och är varumärkesstärkande.” säger Marcus Majewski, VD för Nordic Light Hotel.
Nu pratar vi verkligen om att testa nya marknadsföringsmetoder. Jag tycker att satsningen är helt rätt om man räknar på den kostnaden som hotellet skulle behöva lägga på att få ut sitt budskap genom annonsering på Facebook eller Instagram. Frågan är bara hur man ska kontrollera att man inte blir blåst. Sedan några år tillbaka blev det populärt att köpa följare till olika tjänster, kanske för att blåsa upp det egna egot – men troligtvis mest för att skapa en illusion av ett populärt varumärke eller populär person. Att köpa runt 1000 följare på Instagram kostar runt 33 SEK idag. Alltså skulle en engångsbetalning på 3300 SEK ge dig fri tillgång till hotellrum.
Finns det tjänster där man kan se om Instagramkonton har fejkade konton? Och om det finns, kommer hotellpersonalen att använda det för att kontrollera sina besökare?
Läs mer på Nordic Light Hotels egna hemsida.
Uppdaterat, från SvD, 23 maj 2014:
Hur fick ni idén?
– Min pappa är konstnär och vi brukade bo på Chelsea Hotel i New York som lät konstnärer betala sin vistelse med sina egna konstverk. När de stängde var jag vd på Clarion Hotel Stockholm och då började vi med samma koncept där och det gick fantastiskt bra. Man kan väl säga att det här är en slags vinkling på det. Om organisationer som vår inte tittar på hur vi kan skapa nytta ur folks sociala nätverk så kan vi vara illa ute.
Men det går ju att köpa följare på sociala medier. Blir inte det konstigt?
– Vi gör aldrig någon personlighetsmässig bedömning av våra gäster. Är det så att du har möjlighet att betala för dig så är du välkommen att bo hos oss, oavsett hur du förvärvat dina pengar. På samma sätt lägger vi ingen bedömning i om man köpt sina följare eller ej. Den är ingen hatt vi kan ha på oss, och det är heller ingen roll vi vill ta.
Nyhetsbrev om sociala medier
Rekommenderad läsning: Sociala medier har förändrat sätten vi kommunicerar på i grunden och som företag är det viktigare än någonsin att etablera en aktiv närvaro för att nå sina målgrupper. Men hur går det till egentligen? Hur ska man tänka strategiskt? Måste man finnas överallt och vad är egentligen affärsnyttan med det hela? I #gördetnu: Så lyckas ditt företag med sociala medier berättar Fredrik Pallin konkreta hur du som företagare kan börja använda sociala medier för opinionsbildning, omvärldsbevakning, försäljning och mycket mer. Läs hos Adlibris/Bokus.
Lämna ett svar