Att mäta sociala medier

Att mäta sociala medier är inte en liten fråga och inte heller har den ett enkelt, snabbt svar. Det finns så många olika typer av verktyg och mätpunkter att det kan vara svårt att komma igång. Att ta sig tiden att sortera och vada genom bruset av mätpunkter som betyder ingenting, för att hitta fram till det med substans. I den här bloggposten bryter jag ner hur och varför du bör mäta sociala medier med Google Analytics.

Sociala medier i Google Analytics

Innan vi går in på vad och varför vi ska mäta sociala medier, behöver du se till att ha Google Analytics installerat på din webbplats. Du skaffar ett gratis konto här.

Jag är personligen inte intresserad av att prata om engagemang och räckvidd i den här bloggposten, utan de mer hårda mätpunkterna. Besök från tweet/Facebook-post till sajt som resulterar i ett köp av produkt/prenumeration på nyhetsbrev. Google Analytics har en rapport där verktyget försöker gå ner på djupet kring sociala medier med:

  • Nätverkshänvisningar: När ditt innehåll delas och besökare kommer till webbplatsen är det viktigt att förstå hur användare från olika sociala källor interagerar med din webbplats.
  • Konverteringar: Webbadresser i delat innehåll fungerar som ingångar till din webbplats och driver trafik från sociala källor. Genom att mäta antalet konverteringar och det ekonomiska värdet av den här trafiken, kan du se hur de sociala medierna påverkar din verksamhet.
  • Målsidor: Allt fler människor engagerar sig i, delar och diskuterar innehåll i sociala nätverk. Det är viktigt att veta vilka sidor och vilket innehåll som delas, var de delas och hur.
  • Sociala plugin-program: Om du lägger till knappar för sociala plugin-program på din webbplats (till exempel Google-knappen +1) kan dina användare dela innehållet i sociala nätverk direkt från din webbplats. Data från dina sociala plugin-program visar vilket innehåll som delas och i vilka nätverk.

TL;DR du får en trevlig översikt av sociala aktiviteter men långt ifrån hela bilden.

Problemet med att mäta sociala medier

Google Analytics tittar på hur dina besökare kommer in till ditt innehåll och har delat upp det i direkttrafik, hänvisad trafik, organisk trafik, betald trafik och social trafik. Men för att kunna ange källan så krävs det att att besökaren använder en webbläsare, så att datan för besöket skickas med. Det vill säga, om du sitter på facebook.com och klickar på en länk till socialmedianerd.se så kommer Google Analytics att rapportera detta. Men om du istället klickar på en länk till socialmedianerd.se i Facebooks app, alltså ingen webbläsare, så kommer besöket att dyka upp som direkttrafik. Ingen data för hänvisningen plockas med per automatik eftersom du går från program till en sajt. Precis samma sak gäller för epost som öppnas i program som Outlook. Men om du klickar på en länk i ett epostmeddelande i Gmail, vilket man använder i webbläsaren, så kommer detta att synas i Google Analytics.

TL:DR jösses Amalia, appar gör min fina data alldeles skev.

Mät sociala medier med Google Analytics

Med Googles verktyg för att skapa webbadresser kan vi lägga till extra information som skickas med när en besökare kommer från en app eller ett program. Då kan vi se, mer eller mindre, hela bilden av vad som händer i sociala medier och de besökare som trillar in.

Så när kommer du behöva lägga till dessa extra parametrar? Om Facebook, Twitter, Linkedin eller epost (m.fl.) är de kanalerna du använder i din marknadsföring. Där appar och program används, behöver vi göra spårningen mer specifik. Lycka till!


Nyhetsbrev om sociala medier


Publicerat

i

,

sorterad som


Instagramification: Making sure millenials and Gen Zers have a reason to come into… stores with state-of-the-art interior design as a backdrop to artsy Instagram posts. Persuading them to buy is step two.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *