Annonsering på Facebook kan vara svårt för dig som inte är van. Från att sätta annonsens budskap, budget, målgrupp och grafisk paketering – finns det hundratals, om inte tusentals, regler och rekommendationer att följa. Det vanligaste nybörjarmisstaget många gör är att använda sig av alldeles för mycket text i bilden som ska användas i annonsen. Men tack och lov har Facebook ett verktyg som analyserar textmängden i annonsen, innan du börjar bygga upp din kampanj.
Facebook annonskontroll
Använd dig av Text Overlay Tool redan i början av planeringsfasen, där du kan testa om dina grafiska idéer går i linje med reglerna på Facebook:
Vad innebär det om annonsen har för mycket bildtext?
Texten på annonsbilden inkluderar text även ett foto eller en illustration, textbaserade logotyper eller vattenmärken som används i en annonsbild. Den omfattar även text på miniatyrbilder som används för videoklipp samt bilder som används som omslagsfoton eller profilfoton för marknadsförda sidor.
Hur mycket text ska annonsbilden ha?
Facebook föredrar annonsbilder med lite eller ingen text, eftersom bilder med mycket text kan försämra upplevelsen för personer på Facebook.
Vad kan du göra för att minska textmängden?
Överväg att placera huvuddelen av texten i annonsens textområde istället för på annonsbilden. Om du måste använda text ska du välja en mindre teckenstorlek och färre ord för att minska andelen text i förhållande till bilden. Testa att minska bildtexten och kontrollera med hjälp av det här verktyget igen.
Nyhetsbrev om sociala medier
Rekommenderad läsning: Känner du dig osynlig i sociala medier? Vet du inte hur du ska hantera ditt företag eller varumärke på Facebook? Har du svårt att intressera andra på sociala medier i frågor som är viktiga för dig? I den här boken av Nina Jansdotter får du verktygen för att kunna förstå Facebooks möjligheter till socialt interagerande och till att bygga och vårda ditt personliga varumärke. Nå ut med Facebook är den tredje boken om hur du som nätverkare, entreprenör eller egenföretagare blir bättre på att nå ut och kommunicera i sociala medier. Läs hos Adlibris/Bokus.
Lämna ett svar