Hur ska man kunna arbeta med Twitter som företag, förening eller klubb? Är Twitter rätt kanal att använda och hur kan man komma igång utan att bli det där varumärket i mängden som bara postar sina egna pressreleaser och länkar hela tiden? Med en uppsökande strategi på Twitter kan företaget snabbt se om potential finns med kanalen och även snabbt komma igång.
För att hitta igenom bruset på Twitter börjar vi med att söka fram om dialogen kring vårt varumärke, våra produkter eller tjänster existerar eller inte.
Om vi föreställer oss att vi säljer böcker och vill öka försäljningen för Douglas Adams klassiker Liftarens guide till galaxen så kan vi börja med att göra en twittersökning på bokens titel. Vi använder ”-tecknet för att söka efter den exakt skrivna meningen, ”Liftarens guide till galaxen”:
Genast kan vi hitta aktuella diskussioner eller dialoger kring boken. Här kan varumärket gå in och bli en del av dialogerna genom att bidra med nya vinklar eller citat från boken. Men om vi ska ta den kortaste vägen till att påverka människor att faktiskt köpa boken av oss, bygger vi ut vår twittersökning till ”liftarens guide till galaxen” köpa:
Vi tittar nu på tweets som innehåller bokens titel och ordet köpa i samma tweet. Den enda bromskloss vi nu har framför oss är den egna kreativiteten.
Genom att arbeta med Twitter och en uppsökande strategi så kan man nå resultat ganska snabbt, istället för att prata om det som är intressant för det egna företaget och hoppas på att någon väljer att lyssna.
En viktig fallgrop är dock att många varumärken håller hårt på den grafiska profilen och skapar varumärket, istället för människorna bakom varumärket. I sociala medier så pratar människor med människor som representerar varumärken. Att vara personlig och våga visa att det är Marie, Kalle och David som svarar på alla tweets skapar en trovärdighet.
Lämna ett svar