Pinterest är tjänsten som många pratar om just nu. Den stora anledningen kan vara de rapporter som släppts från USA där man ser kraftiga trafikökningar till webbplatser från Pinterest. Mashable släppte i början av månaden en rapport där Pinterest drev mer trafik än kombinationen Google+, LinkedIn och YouTube.
Så vad är Pinterest för er som ännu inte har börjat använda den? Så här skriver de själva sin tjänst: Pinterest är en virituell anslagstavla som låter dig organisera och dela alla vackra saker du hittar på nätet. Du kan surfa bland anslagstavlor som andra har gjort och upptäcka nya saker och få inspiration från människor som dekar dina intressen. Människor använder ’pinboards’ för att planera sina bröllop, inreda sina hem och dela sina favoritrecept.
Istället för att närmare gå in på vad som förslagsvis kan vara best-practice vill jag visa dig den magiska Pinterest-URL:en som alla företag bör hålla ett öga på. Denna URL visar dig vad som ”nålats”, av vem, hur det grupperats och vilka kommentarer som lämnats. Det hjälper oss att hitta vilka personer som skapar länkarna från Pinterest som leder till vår webbplats. Dessa personer är högst sannorlikt våra varumärkesambassadörer och värda att hålla koll på.
Den magiska Pinterest-URL:en är pinterest.com/source/dinwebbplats.se
Hur vi ska använda oss av den här informationen och hur vi väljer att interagera med våra varumärkesambassadörer kommer att variera efter bransch men agera – det är någonting vi måste göra.
Länkarna från Pinterest till IBM.com i bilden ovan.
Lämna ett svar