Textmängd i din annons på Facebook

Annonsering på Facebook kan vara svårt för dig som inte är van. Från att sätta annonsens budskap, budget, målgrupp och grafisk paketering – finns det hundratals, om inte tusentals, regler och rekommendationer att följa. Det vanligaste nybörjarmisstaget många gör är att använda sig av alldeles för mycket text i bilden som ska användas i annonsen. Men tack och lov har Facebook ett verktyg som analyserar textmängden i annonsen, innan du börjar bygga upp din kampanj.

Facebook annonskontroll

Använd dig av Text Overlay Tool redan i början av planeringsfasen, där du kan testa om dina grafiska idéer går i linje med reglerna på Facebook:

Facebook kontroll av textmängd i annons.

Vad innebär det om annonsen har för mycket bildtext?

Texten på annonsbilden inkluderar text även ett foto eller en illustration, textbaserade logotyper eller vattenmärken som används i en annonsbild. Den omfattar även text på miniatyrbilder som används för videoklipp samt bilder som används som omslagsfoton eller profilfoton för marknadsförda sidor.

Hur mycket text ska annonsbilden ha?

Facebook föredrar annonsbilder med lite eller ingen text, eftersom bilder med mycket text kan försämra upplevelsen för personer på Facebook.

Vad kan du göra för att minska textmängden?

Överväg att placera huvuddelen av texten i annonsens textområde istället för på annonsbilden. Om du måste använda text ska du välja en mindre teckenstorlek och färre ord för att minska andelen text i förhållande till bilden. Testa att minska bildtexten och kontrollera med hjälp av det här verktyget igen.


Nyhetsbrev om sociala medier


Dela på:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *