Facebook gör små tappra försök att vara mer transparenta. En halvdold funktion för oss mottagare av annonsering är att kunna se vad företag och föreningar annonserar med. Vilka budskap och ungefärlig annonsbudget och räckvidd ligger öppet med intention att öka på transparensen efter all återkommande kritik plattformen får av att tillåta rasism, hat och fake news.
Du behöver ett konto innan du öppnar upp Facebooks annonsbibliotek där du kan söka dig fram till det företag som du vill se annonseringsinformation för.
Hur Socialdemokraterna annonserat på Facebook
Vi testar att söka fram Socialdemokraternas facebookannonsering:
Här finns information om när sidan för Socialdemokraterna skapades, total spendering av annonsbudget och den senaste tidens, nämligen 7 dagar, spendering på facebookannonsering.
Det går också att gå in på individuella annonser för att se antal exponeringar, budget samt en väldigt generell och intetsägande summering av annonsmottagare:
Läs mer om Facebookannonsering på social media nerd .se
Nyhetsbrev om sociala medier
Rekommenderad läsning: Känner du dig osynlig i sociala medier? Vet du inte hur du ska hantera ditt företag eller varumärke på Facebook? Har du svårt att intressera andra på sociala medier i frågor som är viktiga för dig? I den här boken av Nina Jansdotter får du verktygen för att kunna förstå Facebooks möjligheter till socialt interagerande och till att bygga och vårda ditt personliga varumärke. Nå ut med Facebook är den tredje boken om hur du som nätverkare, entreprenör eller egenföretagare blir bättre på att nå ut och kommunicera i sociala medier. Läs hos Adlibris/Bokus.
Lämna ett svar