Förra årets Signumpriset® vinnare, Findus

Mariette Lindsjö, Marketing Manager på Findus, gav deltagarna på Varumärkesdagen® 2011 en intressant resa genom 70 år fyllda med marknadsföring av Findus koncept, produkter och varumärkesutveckling.

Vi fick se godbitar som Alice Babs, när Findus ville visa att att kvinnor både kunde arbeta och samtidigt laga en god måltid till sin familj. Reklamfilmen visades i England 1957.

Mariette berättade om hur svårt det var för Findus att både bygga koncept och varumärke. Det var en process som sluktade kapital och Findus behövde hitta fokus.

2005 lanserades ”Hela Sveriges kök” och Findus brand awareness gick upp från 45% till 60%! Även Findus brand preference ökade från 25% till 45%.
Problemet med ”Hela Sveriges kök” vara öppningen för nya koncept. Att personerna i reklamen blev varumärket och ett alldeles för stort fokus på färdiglagad mat.

Så har vi 2009 och tillsatsdebatten. E-nummer, närodlat och ekologiskt. En emotionell debatt och Findus stoppade all annonsering. De fokuserade på sig själva och såg till att ta bort alla tillsatser i maten. Findus införde nollvision.

Nu, 2011, är Findus ”Det frysta köket”. Bra och nyttiga råvaror som blir frysta färska – för att tinas upp färska. Det nya konceptet är framtaget tillsammans med Forsman & Bodenfors: http://www.fb.se/#/se/work/459/651


Publicerat

i

sorterad som


Instagramification: Making sure millenials and Gen Zers have a reason to come into… stores with state-of-the-art interior design as a backdrop to artsy Instagram posts. Persuading them to buy is step two.

Kommentarer

Ett svar till ”Förra årets Signumpriset® vinnare, Findus”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Oscar Svedberg and Per Pettersson, Per Pettersson. Per Pettersson said: Förra årets Signumpriset® vinnare, Findus http://bit.ly/fihu1y med Alice Babs från 1957 #vmd2011 […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *