Mariette Lindsjö, Marketing Manager på Findus, gav deltagarna på Varumärkesdagen® 2011 en intressant resa genom 70 år fyllda med marknadsföring av Findus koncept, produkter och varumärkesutveckling.
Vi fick se godbitar som Alice Babs, när Findus ville visa att att kvinnor både kunde arbeta och samtidigt laga en god måltid till sin familj. Reklamfilmen visades i England 1957.
Mariette berättade om hur svårt det var för Findus att både bygga koncept och varumärke. Det var en process som sluktade kapital och Findus behövde hitta fokus.
2005 lanserades ”Hela Sveriges kök” och Findus brand awareness gick upp från 45% till 60%! Även Findus brand preference ökade från 25% till 45%.
Problemet med ”Hela Sveriges kök” vara öppningen för nya koncept. Att personerna i reklamen blev varumärket och ett alldeles för stort fokus på färdiglagad mat.
Så har vi 2009 och tillsatsdebatten. E-nummer, närodlat och ekologiskt. En emotionell debatt och Findus stoppade all annonsering. De fokuserade på sig själva och såg till att ta bort alla tillsatser i maten. Findus införde nollvision.
Nu, 2011, är Findus ”Det frysta köket”. Bra och nyttiga råvaror som blir frysta färska – för att tinas upp färska. Det nya konceptet är framtaget tillsammans med Forsman & Bodenfors: http://www.fb.se/#/se/work/459/651
Lämna ett svar