I skrivande stund har över 100 000 människor har smittats med coronaviruset världen över och 137 bekräfta fall i Sverige. I ett försök att bekämpa spridningen av felaktig information om viruset i sociala medier så försöker Instagram att begränsa spridningen av fake news och felaktiga uppgifter.
Instagram arbetar för fullt med att begränsa ”known harmful misinformation related to COVID-19” samt lyfter fram länkar till World Health Organization (WHO), Center for Disease Control and Prevention (CDC) samt lokala myndigheter när man klickar sig in på Instagram-hashtags relaterade till coronaviruset.
Det löpande arbete sker med att blockera spridning av felaktig information i poster och hashtags, samt annonsörer som försöker kapitalisera på rädslan och ibland bristen på information som når allmänheten.
Som ett ytterligare steg i utvecklingen har Facebook gått ut med att blockera all annonsering kring försäljning av ansiktsmasker och ansiktsskydd.
Om du ser felaktig information spridas eller tveksam annonsering ske på Instagram; rapportera innehållet för att minska ökningen av desinformation.
Lästips: Sociala medier har förändrat sätten vi kommunicerar på i grunden och som företag är det viktigare än någonsin att etablera en aktiv närvaro för att nå sina målgrupper. Men hur går det till egentligen? Hur ska man tänka strategiskt? Måste man finnas överallt och vad är egentligen affärsnyttan med det hela? I #gördetnu: Så lyckas ditt företag med sociala medier berättar Fredrik Pallin konkreta hur du som företagare kan börja använda sociala medier för opinionsbildning, omvärldsbevakning, försäljning och mycket mer. Läs hos Adlibris/Bokus.
Nyhetsbrev om sociala medier
Lämna ett svar