Google plus

Godnatt Google+

Google+ fick leva i 7 år innan Google tog det vettiga beslutet att släcka ner plattformen som var tänkt att ta fighten med Facebook men aldrig var i närheten. I oktober 2018 gick Google ut med den spännande siffran 5 sekunder – nämligen att 90% av alla besök slutade efter 5 sekunder. Fighten mot jätten Facebook var förlorad, även om de aldrig var i närheten av att ta någon större marknadsandel.

Min personliga erfarenhet var att Google+ skulle bli någonting nytt och spännande, men plattformen utvecklades alldeles för långsamt. Den mobila appen och det mobila gränssnittet kom alldeles för sent och var alldeles för dåligt ihopsatta. Tittar jag i backspegeln så ser man tydligt att Google aldrig hade en chans med sin satsning som de försökte få oss att använda utan att aldrig riktigt satsa på att utveckla den full ut.

Den 2:a april 2019 släcks Google+ ner

Google kommer att släcka ner hela plattformen den andra april i år. The Internet Archive arbetar aktivt med att spara ner publika poster för att spara det digitala avtrycket och de senaste sju årens interaktioner i Googles sociala nätverk.

Hämta hem din data innan Google+ försvinner

Om du vill hämta hem din data från Google+ innan pluggen dras ut från plattformen, så är det dags att skynda. Du kan ladda ned ett arkiv med all din data, inklusive cirklar, grupper, flöden och +1:or på Google+. Ditt arkiv innehåller dina foton och videor.

Hejdå Google+

Google+ flödet
Google+ flödet, en mix av poster från grupper och personer man kan följa.

Initialt, när Google+ grupper lanserades, så började saker att hända på plattformen. Men i takt med låg utveckling och klumpigt användargränssnitt så blev den pannkaka av satsningen. De senaste 2-3 åren har den största delen av interaktionerna, från mitt håll, bestått av att rensa bort rekryteringsreklam och spam. Och ännu mer spam.

Google+ grupper
Google+ grupper – ett tappert försök innan spam började strömma in.

Nyhetsbrev om sociala medier


Publicerat

i

sorterad som


Instagramification: Making sure millenials and Gen Zers have a reason to come into… stores with state-of-the-art interior design as a backdrop to artsy Instagram posts. Persuading them to buy is step two.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *