Twitter-guiden

Twitter har sina regler och riktlinjer som på ett enkelt sätt förklarar vad de tillåter och inte tillåter, se till att läsa igenom dem om du är ny på Twitter. Den här guiden är till för dig som vill lära dig hantera, analysera och publicera på Twitter.

Analysera Twitter

Twittercensus samlar data och mäter varje år hur Svenska Twitter ser ut och den genomsnittliga användaren.

Klout mäter hur ”inflytesrik” du är på bland annat Twitter. Det pågår en ständig debatt om Klout är siffror som betyder någonting, eller inte. Så glöm inte att läsa på innan du börjar använda Kloutdata som referens eller måttstock.

Vill du kunna göra en enklare analys på Twitter? Med Topsy kan du, gratis, få en grundläggande överblick på konton och ämnen/hashtags. Så här ser det ut om du analyserar tweets och svar till @per_p i jämförelse med @socialbakers?

Analysera Twitter med Topsy

Med Twitter Ads, även om du inte tänker annonsera, kan du få ut data om antal mentions/meddelanden per dag samt hur många som följer eller avföljer dig. Denna data hittar du på ads.twitter.com under menyn Analytics > Tweet activity. Du kan också se och sortera bland tweets som fått flest retweets, svar eller favoritmarkeringar:

Analysera Twitter med Twitter Ads

Vill du spara dina tweets? Med IFTTT kan du länka Twitter till ett Google Spreadsheet och få varje tweet sparad i ett kalkylark.

Använder du Facebook med än Twitter? Med IFTTT kan du länka ihop dina konton och när du uppdaterar din profilbild på Facebook kommer din profilbild på Twitter att uppdateras med samma. Vad sägs om den finurliga funktionen? Här kopplar du ihop dina konton.

De flesta av oss vet om att man kan köpa följare till de flesta sociala medierna. Med Statuspeoples-tjänst eller Twitter Audit kan du se hur många av dina eller dina vänners följare som är riktiga personer, eller fejkade twitterkonton. Ett enkelt sätt att se om ett företag eller en privatperson köpt eller förtjänat sin följarskara.

Här kan du se aktuella storlekar för dina bilder på Twitter och profiler.

Twitter och WordPress

Twitter har ett officiellt WordPress plugin där du bland annat kan ställa in Twitter Cards och få utökad information när innehåll från din sajt delas på Twitter.

Blogginlägg/RSS till Twitter

Först – tänk efter före, så att du inte spammar loss med RSS-flöden och blir av med dina följare. Med Twitterfeed (nedlagd tjänst, rekommenderar nu DLVR.IT) kan du hugga tag i ett RSS-flöde och länka till din Twitterprofil. När du sedan gått loss och bloggat om den senaste Miles Davis-remixen, kommer den automatiskt publiceras i ditt flöde. Du kan styra över vad som ska huggas från RSS-flödet; rubrik och länk eller kanske rubrik, länk och en hashtag?

En annan populär tjänst är IFTTT som kan koppla ihop olika typer av tjänster och korslänka och publicera vilt. Med IFTTT kan du länka ett RSS-flöde till ditt twitterkonto och få dina blogginlägg automatiskt publicerade.

Twitterklienter

Det finns många klienter för Twitter. Det finns appar för telefoner, surfplattor, program för datorerna och webbaserade lösningar som endast kräver en webbläsare. Här är ett axplock Twitterklienter som jag satt tänderna i sedan 2012:

Twitter webb/app. Twitter har förbättrat sitt gränssnitt där du kan se videos och bilder utan att behöva lämna webbplatsen. Ett bra och det logiska stället att komma igång med Twitter. Nya funktioner som lanseras fungerar alltid först med den officiella appen.

Seesmic hade ett enkelt gränssnitt med kraft bakom sig. Seesmic var uppbyggt med kolumnvy, där du valde vilka kolumner som skulle vara synliga. Flödet, mentions, dina sökningar osv. Uppköpt av Hootsuite och finns inte längre tillgänglig.

Echofon dator/app. Echofon var min solklara favorit. Echofon bygger på att flödet hålls i synk mellan dator och telefon. Du missar inga tweets och behöver inte heller sitta och scrolla fram och tillbaka mellan läst och oläst.

TweetDeck webb/dator. TweetDeck är en populär twitterklient där du skapar de kolumner som du önskar. Sökningar, flöden, svar och meddelanden. Det går nu också att schemalägga tweets med bilder.

HootSuite webb. Hootsuite är ett väldigt bra alternativ för dig som håller ett öga på flera olika listor, sökningar eller konton samtidigt. Med Hootsuite kan du lägga till profiler från Facebook, Linkedin och Google+sidor. Det finns också ett plugin till webbläsaren Google Chrome så att du kan dela sidor direkt i webbläsaren till dina olika profiler i sociala medier.

Annonsera på Twitter

Med Twitter Ads kan du nå ut till din målgrupp som använder Twitter. Se till att läsa reglerna innan du börjar planera för din annonsering.


Nyhetsbrev om sociala medier

Fredrik Pallins bok om sociala medierRekommenderad läsning: Sociala medier har förändrat sätten vi kommunicerar på i grunden och som företag är det viktigare än någonsin att etablera en aktiv närvaro för att nå sina målgrupper. Men hur går det till egentligen? Hur ska man tänka strategiskt? Måste man finnas överallt och vad är egentligen affärsnyttan med det hela? I #gördetnu: Så lyckas ditt företag med sociala medier berättar Fredrik Pallin konkreta hur du som företagare kan börja använda sociala medier för opinionsbildning, omvärldsbevakning, försäljning och mycket mer. Läs hos Adlibris/Bokus.

Kommentarer

2 svar till ”Twitter-guiden”

  1. Profilbild för Martin

    En annan grym twitterklient för desktop är TweetDeck. Min absoluta favorit!

  2. […] Twitterklienter och annat smått och gott tipsar twittraren Per Pettersson på sin blogg. […]