Inom de närmsta veckorna kommer Facebook att introducera Marketplace i Sverige och 16 andra marknader i Europa. Marketplace blir en direkt konkurrent till Blocket där den stora fördelen med Facebook är att annonseringen av produkter kommer vara kostnadsfri.

Marketplace är en del av Facebooks utbud, men inte en huvudprodukt. Betalningen kommer ske utanför Facebook och någon plan kring Marketplace utveckling har inte (än) kommunicerats. Kommer Blocket-konkurrenten vara annonstung, hantera betalningar eller väva in produkter från annonsörer – återstår att se.

Konkurrensen är ett välkommet initiativ, för konsumenterna. I flera år har Facebookanvändare sålt, prutat och köpt varor i nischade grupper.

Fördelen med att använda Blocket är möjligheten att välja kontaktytor vid försäljning. Själv har jag både köpt och sålt på Blocket. När soffan skulle säljas skapade jag en separat epostadress som enda kontaktyta för att minimera sms där priset hela tiden ska pressas ner. Kommer användningen av Facebook Marketplace innebära ett hav av notifikationer från Facebook Messenger, utan möjlighet att avaktivera meddelanden från aktiva annonser?


Nyhetsbrev om sociala medier