I sommar kommer annonseringen på Facebook att ske öppet

Under november kommer Facebook att rulla ut en stor förändring för annonsörer på Facebook. I Kanada kommer alla annonsörers annonser att finnas tillgängliga på respektive Facebooksida för alla användare att ta del av. Ett steg i att öka transparensen, mycket på grund av de pågående diskussionerna som bubblat upp i efterskalvet av det amerikanska presidentvalet. […]

Är Facebooks siffror en bluff?

Många annonsörer ställer sig frågan: är Facebooks siffror en bluff? Breakit har tagit tillfället och grävt runt i siffrorna kring Facebooks annonsering och demografidata som annonsörer förlitar sig på vid sina annonsköp. Facebook säger sig nå 1,5 miljoner ungdomar i Sverige – men det finns bara knappt 1,2 miljoner enligt SCB. ”Det är rent pinsamt”, […]

Marknadsplats - gamla vinylskivor

Facebook Marketplace till Sverige – Blocket får konkurrens

Inom de närmsta veckorna kommer Facebook att introducera Marketplace i Sverige och 16 andra marknader i Europa. Marketplace blir en direkt konkurrent till Blocket där den stora fördelen med Facebook är att annonseringen av produkter kommer vara kostnadsfri. Marketplace är en del av Facebooks utbud, men inte en huvudprodukt. Betalningen kommer ske utanför Facebook och […]

Nyheter

Facebooks nyhetsflöde justeras efter laddtider

Facebook gick ut (den 2/8) med information om hur företag och varumärken bör optimera sina webbplatser och korta ned laddtider för användare som tar del av publicerat innehåll på sidor utanför facebook.com Today we announced an upcoming update to News Feed to show people more stories that will load quickly on mobile and fewer stories […]

Facebook förstår mer innehåll än vad vi tror

Facebook har en större förståelse för innehållet än vad vi tror. En spännande liten indikation över vad Facebook förstår kring våra bilder går att se när man är inloggad på det sociala nätverket. Gå till dina album och öppna upp en valfri bild. I nedanstående exempel använder jag webbläsaren Google Chrome, där jag högerklickar på bilden […]

Mobil annonsering göder Facebook friskt

Siffror från Facebook visar att den sociala medie-plattformen har den mobila annonseringen att lyfta på hatten för. Framförallt under slutet av 2016 tog den mobila annonseringen på Facebook ordentligt med fart. Den största intäkten per användare sker fortfarande i USA och Canada, där även trenden visat sig som starkast. 2017 kommer bli ett intressant år, […]

Textmängd i din annons på Facebook

Annonsering på Facebook kan vara svårt för dig som inte är van. Från att sätta annonsens budskap, budget, målgrupp och grafisk paketering – finns det hundratals, om inte tusentals, regler och rekommendationer att följa. Det vanligaste nybörjarmisstaget många gör är att använda sig av alldeles för mycket text i bilden som ska användas i annonsen. […]

Facebook ökar konstant

Facebook är en stark plattform med trogna användare

Till skillnad från Twitter så ökar det dagliga användandet på Facebook. Facebook dominerar sociala medier Tidigare har vi rapporterat att Facebook är det populäraste mediet för annonsörer som vill nå ut i sociala medier till sin målgrupp. Samtidigt är Facebook den app som vi användare engagerar oss mest med i telefonen och på surfplattan när […]

Flatbook ger ett mer avskalat Facebook

Flatbook – ett avskalat Facebook

Tycker du att Facebook är rörigt? Har du skapat ett konto åt farmor men hon har svårt att hitta rätt? Då kan Flatbook vara det gränssnittet du letar efter. Flatbook är ett tillägg till Googles webbläsare Chrome som förenklar Facebooks gränssnitt. Tillägget går att aktivera och avaktivera direkt på skärmen och om du väljer att […]

Annonsering i sociala medier.

Facebook störst för social media annonsering

Facebook är den social media-plattform som företag förlitar sig på vid annonsering. Facebook är samtidigt störst av alla sociala medier i mobilen, följt av Snapchat och YouTube. Enligt Facebooks senaste rapport finns det fler än 200 000 annonsörer på Instagram, varje månad. En stadig ökning sedan slutet av september 2015 då annonsering på Instagram blev tillgänglig […]

Facebook är störst av sociala medier i mobilen

Facebook är störst av sociala medier i mobilen följt av Snapchat och YouTube. Sista på listan hittar vi Twitter, som nu ligger efter Pinterest när man tittar på mobilt användande. Enligt data från comScore så spenderar genomsnittsamerikanen mindre än 3 minuter per dag på Twitter, på en mobil enhet.

Facebook Reactions

Inte bara likes: här är Facebook Reactions

Igår gick Facebook Reactions live på alla marknader. Den ensamma gilla-knappen är har nu fått syskonen love, haha, wow, sad och angry. Facebook har inte lanserat en ogilla-knapp, utan tagit något slags mellanspår där man kan vara ledsen eller arg.   Så här ser Facebook Reactions ut när man håller muspekaren över gilla-knappen: