Dyrare att annonsera på Instagram

Det blir dyrare att annonsera på Instagram

Jeep - annons på InstagramDagens Media rapporterar idag att många annonsörer går över till Instagram. En anledning kan vara att videoannonsernas längd utökats från 30 till 60 sekunder. En annan kan säkert vara att plattformen för att hantera annonseringen är Facebooks annonsplattform, vilket redan har väldigt många användare. Effekten av att fler annonsörer testar det nya formatet och Instagram som plattform, blir att annonspriserna höjs. Kostnaden per klick (CPC) på Instagram ligger redan på ungefär samma nivå som på Facebook.

Samtidigt går Facebook ut med att de har 3 miljoner företag som aktivt annonserar på plattformen. Det visar på en 50% ökning på bara ett år, där 70% är företag utanför USA.

Instagram har haft en väldigt snabb utveckling. Över 200 000 annonsörer har annonserat på plattformen sedan i september och man har på bara fem månader gått om Twitter i antalet annonsörer, säger Lukas Ohlsson, digital strateg på Cuponation, till Dagens Media.

Sedan ett antal veckor tillbaka kan du även hantera flera konton på Instagram med den officiella appen.

Dela på:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *