Checklista: företaget på Instagram

Som företag i sociala medier kan det kännas jobbigt och motigt med alla kanaler som finns tillgängliga med spretiga användargrupper. Instagram, Twitter, Facebook, Snapchat, Pinterest och hundratals andra sociala nätverk där potentiella kunder och varumärkesfans kan hålla till om dagarna. Nu när Instagram gett oss den efterlängtade möjligheten att byta mellan flera instagramkonton i den officiella appen så går det dagliga arbetet betydligt enklare och snabbare.

I och med att det snabbt blivit dyrare att annonsera på Instagram ligger du rätt i tiden med att planera och påbörja ett eget företagskonto istället. Vi byter annonskostnad till personalkostnad, förutsatt att du inte kommer orka med att hantera ytterligare en kanal på daglig basis alldeles själv. Här följer företagets dagliga checklista för Instagram:

Behandla Instagrams flöde med försiktighet

På Twitter kan man posta mycket och ofta, inte alls samma tempo som det är på Instagram. Börja med dagliga poster och sedan arbeta upp ett högre, mer frekvent postande om användare som följer instagramkontot svarar och engagerar sig med de bilder och budskap som postas. Minskar responsen, ge bilderna och de egna posterna mer kärlek och tanke.

Tänk också på att posta när följarna är aktiva. Om du har en svensk följarkrets på Instagram, se till att posta under svenska, vakna, tider. Testa dig fram och se vad som ger bäst resultat, men glöm inte heller bort att vissa bilder och budskap kommer få bättre respons än andra. Basera alla beslut på data eller bortse från det om du inte har tillräcklig mängd. Med Iconosquare kan du analysera ditt konto.

Se till att alla bilder som postas är av bra kvalité

instagramDet finns inget värre än att se ett företag, som privatperson, posta bilder med låg kvalité i ett socialt nätverk som baseras på bilder. Det finns filter och redigeringsfunktioner i appen som kan rädda en dålig bild, men lägg fokus på att få till det rätt från början. Många stora konton postar bilder tagna med systemkamera som redigerats i professionella programvaror som Adobe Photoshop och Lightroom.

Digitalkameror på marknaden i dag har ofta wifi inbyggt vilket möjliggör att man kan skicka bilder direkt från kameran till en telefon för att publicera direkt på Instagram. Smidigt och enkelt, framförallt om det ska uppdateras kring ett evenemang.

En text som fångar läsarens uppmärksamhet

En bild säger mer än tusen ord och ett dåligt budskap går inte hem hos användaren. Texten till bilden bör vara enkelt och kortfattat men går utmärkt att koppla ihop digitalt med analogt. En uppmaning till att besöka en ny butik, beställa en ny vara på en ehandel eller att posta någonting under en varumärkeskopplad hashtag i PR- och tävlingssyfte. Det är bara kreativiteten som sätter gränserna, precis som alltid.

Få nya poster om sociala medier direkt till din inkorg: skriv in din epost nedan för nya poster, tips och länkar om sociala medier

Tagga personer och varumärken

Om en bild innehåller ett annat varumärke eller person (se till att få OK av alla personer i bilderna innan publicering) så går det utmärkt att tagga andra instagramkonton i bilden. Relativt vanligt förekommande är att bilder delas om, precis som Twitters retweet. Då återpublicerar någon annan ens bild med hänvisning till vad som skrevs och vem som skrev det. Lyckas man som företag med denna bedrift är det bara att följa det vinnande konceptet.

Lycka till med Instagram!

Dela på:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *